Tips voor goede voeding in de nachtdienst

Werken in de nacht kan gezondheidsrisico's tot gevolg hebben, meldt de Gezondheidsraad. Zo zorg je als verpleegkundige voor goede voeding tijdens je nachtdienst.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Midden in de nacht kun je het beste koolhydraten eten, zoals pasta. Hiervan krijg je extra energie. Foto: Free Images

Als je nachtdienst hebt, kun je het beste deze drie maaltijdsvormen aanhouden:

Maaltijd 1: vlak voor of aan het begin van de dienst.
Wat: eiwitrijke voedingsmiddelen zoals melkproducten, eieren, vis, vlees, peulvruchten, noten en zaden, kleine portie koolhydraten, vetarm.
Waarom: eiwitrijke maaltijden helpen om wakker te blijven.
Maaltijd 2: midden in de nacht. 
Wat: minder eiwitten, veel koolhydraten, zoals bruin brood, aardappelen, pasta, rijst en fruit.
Waarom: energierijk. Dat kun je midden in de nacht goed gebruiken.
Maaltijd 3: in de ochtend.
Wat: licht eten, vooral koolhydraten en melkproducten.
Waarom: zowel koolhydraten als de tryptofaan in de melkproducten werken slaapbevorderend.

Dit kun je beter vermijden:
– Alcohol.
– Zware en energierijke voeding zoals gefrituurde gerechten: ‘s nachts maken ze je slaperig en vlak voor het slapen gaan verhinderen ze het in- en doorslapen.
– Voedingsmiddelen die cafeïne of kinine bevatten zoals koffie, thee, cola en tonic. Beperk het gebruik tot het begin van de dienst, zodat je na de dienst makkelijker kunt slapen.
– Sterk gekruid voedsel: dit irriteert de maag.
– Suikerrijke voedingsmiddelen: op korte termijn verhogen ze de alertheid, maar bij de snelle daling van de suikerspiegel daarna veroorzaken ze slaperigheid.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.