Nursing vroeg een aantal artsen naar hun grootste visitefrustraties.
1. Wachten op verpleegkundigen
2. Onsamenhangende verpleegkundige informatie
3. Veel papierwerk
4. Verstoring via telefoon
5. Verpleegkundige/medische papieren of dossiers die zoek zijn
6. Kennistekort onder verpleegkundigen
7. Therapieontrouwe patiënten
8. Steeds dezelfde vragen moeten beantwoorden (van patiënten
of verpleegkundigen)
9. Domme vragen van verpleegkundigen
10. Onleesbare adviezen van geconsulteerde specialisten
Het artikel ‘Rondje van de zaak’ Zo haal je het beste uit de artsenvisite werd gepubliceerd in Nursing oktober 2009 en is geschreven door Sandra Kleefstra.
Wat mij altijd geleerd is dat er geen domme vragen van verpleegkundige bestaan!
Tja, het is duidelijk dat artsen zich storen aan de manier van visite lopen.
Punt 1 geldt ook voor de artsen: verpleegkundigen moeten vaak op de artsen wachten… en op het afwerken van het papierwerk voor een patient naar huis kan. Houden de artsen er rekening mee dat er vaak leerlingen zijn die visite willen (leren) lopen, en die dus niet alles weten??? Natuurlijk houdt het de visite wat op, maar geef ze de kans om de vragen te stellen en hun kennis op peil te krijgen. Bovendien zijn er van de vepleegkundigen uit ook voldoende irritaties: oplossing… communicatie en zorgen voor begrip. Zeg zelf vaak tegen de leerlingen: geef aan dat je het ‘eng’ vindt en dat je het wil leren. dan houden ze er echt wel rekening mee… (helpt echt)
ik benhet niet eens met punt 9. Geen enkele vraag is “dom” wordt je als advies gegeven tijdens je opleiding. Dus als ik als verpleegkundige alleen maar “JA” knik op alles wat de arts zeg maar niet weet waar hij het over heeft, ben ik nog verder van huis. Dit betekend dus dat ik ook niet instaat ben om kwaliteit van zorg te bieden aan mijn patient.
Ik kan iets liever 10x vragen en weten wat de arts bedoeld dan helemaal niet, zo maak ik minder fouten.
Dat was mijn mening:D