We leveren diensten in plaats van zorg. Dat was de conclusie deze week van enkele collega’s en mij na een gesprek over onze zorgverlening.
Deze week heb ik twee vormingsdagen van de ondernemingsraad gehad, en een van de onderwerpen die we tijdens een pauze hebben besproken was de registratie tijdens de dienst. Bij Vivent maken we sinds kort gebruik van iO, een digitale registratiemethode.
Je weet wel: een kaartlezer langs een zorgpas halen bij binnenkomst en bij het verlaten van het huis, en dan registreer je de zorgminuten. De zorgpas geldt dan tevens als de digitale handtekening van de cliënt. ‘Een goede registratie betekent de juiste inkomsten voor je organisatie’ meldde een leidinggevende. En daar heeft hij natuurlijk gelijk in.
Maar de discussie spitste zich al snel toe op de vraag: leveren wij eigenlijk nog wel zorg? Want zorg laat zich niet omschrijven, vangen in minuten, in standaard indicatie protocollen of in handelingen als Persoonlijke Verzorging, Verpleging of Verpleging Speciaal.
Nee, het zijn echt diensten die wij leveren: 15 minuten PV, 5 minuten VP en dan ook nog speciale codes als 219, 212 of 519 erachter. We leveren dus diensten, producten, maar kan je dat nog wel zorg noemen?!
Registeren moeten we, en alles moet ook kloppen! Neem bijvoorbeeld het Burger Service Nummer. Op het moment dat wij zorg opstarten bij een cliënt moeten wij het BSN-nummer noteren. En niet alleen dat nummer, maar ook het nummer van het document waar het nummer vanaf is gehaald zoals rijbewijs of paspoort. Dat een huisarts het BSN-nummer doorgeeft omdat die ook ons specialistisch team inschakelt, is niet voldoende. De arts heeft dat nummer wel gecontroleerd, en kan dus ook niet anders dan het juiste nummer doorgeven. Maar nee, ook wij moeten nogmaals de controle overdoen. Want stel je voor dat het nummer niet klopt. Geen juiste zorgregistratie betekent geen declaratiemogelijkheid.
We zijn meer bezig met de administratie op orde krijgen, dan met het leveren van zorg op de manier zoals we dat ooit eens in een ver verleden tijdens de opleiding hebben geleerd: empathisch, zorg op maat en volgens de verpleegkundige theorie van Van de Brink-Tjebbes, Gordon of wie dan ook.
Nee, we leveren nu diensten, op de minuut afgepast en in het nauwe keurslijf van wat het CIZ en het Zorgkantoor ons opleggen! En erger nog, we laten het gewoon gebeuren….
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account