Bij het AMC in Amsterdam zijn sinds kort 45 medewerkers actief als ‘sociale media-ambassadeur’. Online plaatsen ze berichten, foto’s en filmpjes over hun werk. Zo delen verpleegkundigen beelden van hun reanimatiecursus op Instagram.
Dat schrijft De Volkskrant. De medewerkers zijn vooral actief op Instagram, Youtube, Twitter, Facebook en LinkedIN. Ze krijgen er geen vergoeding voor, maar wel een paar keer per jaar een workshop en een nieuwsbrief met tips.
Op de kaart zetten
Het ziekenhuis ziet deze vorm van marketing vooral als een manier om het AMC een gezicht te geven, om het op de kaart te zetten als ziekenhuis én als werkgever. Rutger Bolwijn, adviseur werving en selectie in De Volkskrant: ‘Daarin laten we onze sociale media- ambassadeurs zo vrij mogelijk. Als we hen iets zouden opleggen, prikken anderen daar meteen doorheen. Voor een ziekenhuis is deze aanpak wel spannend. We moeten zorgvuldig omgaan met de privacy van onze patiënten. Maar we hebben ook veel enthousiaste medewerkers die graag iets willen vertellen over hun werk. Dat dit nu kan, is pure winst.’ Sommige ambassadeurs geven commentaar op maatschappelijke ontwikkelingen, anderen laten zien hoe het is om hier te werken. ‘Stel dat de moeder van een verpleegkundige een Facebook-bericht ziet. Misschien zegt ze dan tegen haar dochter: dat lijkt me een leuke werkgever, ga er eens solliciteren,’ aldus Bolwijn.
Witte woede
AMC-verpleegkundige Donja Tukker vertelt in het artikel over het instagramaccount ‘De vier gezusters’ dat ze samen met drie collega’s beheert. Ze plaatsen vooral humoristische plaatjes en serieuze teksten over het vak. Bijvoorbeeld over Witte Woede, een actiegroep van verpleegkundigen die opkomt voor een betere cao UMC’s. ‘Bij vacatures over de zorg staan altijd mooie plaatjes. We willen een realistisch beeld geven,’ aldus Tukker.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account