Verpleegkundigen bekennen: ‘Ik reinig mijn (werk)telefoon bijna nooit’

Een derde van de verzorgenden en verpleegkundigen maakt de (werk)telefoon nooit of hooguit enkele keren per jaar schoon. Dat blijkt uit een peiling van beroepsvereniging V&VN waaraan ruim 1500 leden deelnamen. Het gebruik van telefoon (of tablet) in het werk is algemeen geaccepteerd, maar richtlijnen voor het ontsmetten ontbreken of zijn onbekend.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
reinigen
Beeld: Pixababy

De smartphone en/of tablet wordt steeds vaker gebruikt op het werk van verpleegkundigen en verzorgenden: 69 procent van de ondervraagden gebruikt de mobiele telefoon professioneel. In 72 procent van de gevallen wordt dat verplicht door de werkgever. In veel organisaties bestaan echter geen richtlijnen voor het ontsmetten van de apparatuur (33%) of die zijn niet bekend (42%).

Reinigen telefoon

55% van de ondervraagden gebruikt de telefoon niet tijdens handelingen bij een cliënt. 22% doet dat wel, maar past daarna geen handhygiëne toe, 23% doet dat wel. Van de ondervraagden bij wie in de organisatie richtlijnen voor het gebruik van de telefoon bestaan, past 53% deze toe. De 47% die het niet doen, geven onder meer aan dat ze het vergeten, of vinden dat het een goede zorgverlening in de weg zit.
V&VN directeur Sonja Kersten pleit voor een algemene hygiëne-richtlijn voor telefoons en tablets in de zorg, hoe ingewikkeld dat ook is. Op dit moment bestaan er verschillende adviezen en suggesties, waaruit vooral blijkt  dat het lastig is om telefoons en tablets afdoende te desinfecteren.

Nursing interviewde twee hygiënespecialisten over hygiëne in de thuiszorg. Dit zeggen zij over het reinigen van de telefoon >>>

Handen reinigen

Verder blijkt uit de V&VN enquête dat de meeste verpleegkundigen en verzorgenden verder behoorlijk secuur zijn met de handhygiëne: minstens zes keer per dag wassen ze hun handen, of reinigen ze met alcohol. Een derde doet dat zelfs meer dan 20 keer per dag. Ze volgen nauwkeurig de hygiënerichtlijnen (84%) en dragen geen nagellak (94%) of trouwring (88%) tijdens hun werk. Ook gebruikt een grote meerderheid handschoenen bij het werken met antibiotica. Wat de ondervraagden moeilijk vinden, is hun collega’s aanspreken op het dragen van nagellak/kunstnagels en sieraden.

5 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Niet te vergeten hoe het dan is gesteld met de reiniging van: deurkrukken, liftknoppen, toetsenborden/muizen van de computers, de vloer en kasten van de kleedkamers, onderkant van de bedden waar mensen wéken tot maanden in liggen? Zo kan ik nog wel een heel rijtje op noemen vrees ik ….

    • Het gaat erom dat je de patiënt (client/zorgvrager) met schone handen benadert. Dus dat je altijd handhygiëne toepast op de ‘vijf momenten’. Wat je dan daarvóór hebt aangeraakt, is minder belangrijk. Het probleem met de smartphone en tablet is dat je die pakt terwijl je met je patient bezig bent! Dus: handhygiëne toepassen voor en na gebruik van je smartphone, niet met je gehandschoende handen aan de smartphone komen en de smartphone regelmatig reinigen met speciale doekjes.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.