Bij de centrale balie van een afdeling in het ziekenhuis moet meer worden gelet op privacy, respect en professionaliteit bij hoorbare conversaties.
Dat schrijven Gert Olthuis, onderzoeker van de Universiteit van Tilburg, en vier verpleegkundigen van het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg in de nieuwe TVZ, Tijdschrift voor Verpleegkundigen. Zij deden een kleinschalig onderzoek naar de interacties rond de centrale balie van een verpleegafdeling in een algemeen ziekenhuis. De verpleegkundigen observeerden de centrale balie korte tijd op verschillende tijdstippen vanuit wisselende patiëntenkamers. Hun observaties bevestigen wat ook al uit diverse onderzoeken naar voren komt: op een afdeling is het nauwelijks stil.
Privacy schenden
Naast het geluidsoverlast, deden de observerende verpleegkundigen een aantal opvallende constateringen. Zo hoorden ze regelmatig mededelingen die de privacy van patiënten en hun familie schenden, bijvoorbeeld over de bloedgegevens van patiënt L. of de ‘gezinsvoogd’ van patiënt X. Ook waren uitspraken verstaanbaar die niet passen bij menslievende zorg, in een situatie wordt een patiënt bijvoorbeeld ‘zo iemand’ genoemd. Tot slot waren er uitdrukkingen die onprofessioneel zijn, aldus de onderzoekers. Zo vraagt een arts zich bijvoorbeeld hardop af of een patiënt al op de hoogte is van de diagnose.
Verschillend perspectief
In TVZ schrijven Olthuis en de verpleegkundigen dat er sprake is van botsende logica’s. Aan de ene kant bestaat het perspectief van de zorgverleners die de balie beschouwen als een veilige ruimte om het werk te doen en te overleggen. Aan de andere kant het perspectief van de patiënt, wie te maken heeft met weinig momenten van rust en stilte en het overheersende geluid van werkzaamheden en onderlinge conversatie. Ook dreigt het gevaar dat de privacy van patiënten, een respectvolle benadering en betroken professionaliteit sneuvelen in de drukke interactie van alledag, zo schrijven de onderzoekers.
Adviezen voor verpleegkundigen
Volgens Olthuis en de verpleegkundigen moet er op een andere manier naar collegiale interactie rond de centrale balie van een afdeling moet worden gekeken. Daarvoor geven zij de volgende adviezen:
– De balie is geen plek voor lange overdachten of uitgebreid werkoverleg. Indien nodig op die locatie moet dat kort en bondig zijn.
– De balie is geen plek om privacygevoelige informatie uit te wisselen.
– De werkzaamheden die achter de balie thuis horen (telefoneren, ponsen, patiënten te woord staan etc.) vragen om een uitvoering waarbij medewerkers zich bewust zijn van (niet-zichtbare) patiënten op nabij gelegen kamers.
Lees ook het artikel over geluidsoverlast in de nacht > ‘Verpleegkundige zorg voor betere nachtrust patiënt’
TVZ
Door: redactie Nursing, Marloes Oelen
Meer Nursing
Vacatures in je mailbox
Ben jij toe aan een nieuwe job of wil jij weten welke vacatures er zijn in jouw vakgebied? Meld je dan aan voor de vacature-nieuwsbrief.
Dossier Carrière
Sollicitatietips op een rij, do’s en don’ts tijdens je functioneringsgesprek en het laatste carrière nieuws vind je in het dossier Carrière…
NursingBanen
Op zoek naar een nieuwe baan? Op NursingBanen vind je de leukste vacatures.
Neem een kijkje op NursingBanen.nl
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account