Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Verpleegkundigen gelukkiger dankzij LEAN-methode

Verpleegkundigen van het ziekenhuis St Jansdal in Harderwijk hebben meer plezier in hun werk sinds de komst van de managementfilosofie LEAN.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
lachende vrouw

Een halfjaar geleden zijn twee afdelingen van het ziekenhuis gestart met een afgeleide van de LEAN-methode, voor de verpleegkundigen genaamd ‘productive ward’. Het ziekteverzuim ging van 7,94 naar 3,99 procent. Het tevredenheidscijfer op deze afdelingen steeg en er is meer tijd voor de patiënten. Ook is het St Jansdal genomineerd als ‘Leukste ziekenhuis om bij te werken’.

 

Tijd voor de patiënt

Het management van het ziekenhuis schetst op de afdelingen waar met de LEAN-filosofie gewerkt wordt alleen nog de kaders en daarbinnen krijgen de verpleegkundigen zelf de kans op het beleid te bepalen. Volgens St Jansdal kan met de inzet van LEAN de tijd die daadwerkelijk wordt besteed aan patiënten worden verhoogd van 35 naar 60 procent.

 

Bekijk ook het filmpje over de LEAN-methode op zie.nl.

 

Auteur: Redactie TvZ

Bron: nu.nl 

2 REACTIES

  1. “Volgens St Jansdal kan met de inzet van LEAN de tijd die daadwerkelijk wordt besteed aan patiënten worden verhoogd van 35 naar 60 procent.”

    Bij Lean staat de klant geheel centraal, in de Lean Management filosofie komt dit duidelijk naar voren. Zoals Bas al aangeeft draait het om het reduceren van verspilling en met een focus op waarde toevoegende activiteiten. Zowel in de Zorg, het onderwijs als in de HR sector kan dit worden toegepast. De 5 basisprincipes van Lean Management geven hierbij een heldere aanpak: https://www.leansixsigmagroep.nl/de-5-basisprincipes-van-lean-management

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.