Een halfjaar geleden zijn twee afdelingen van het ziekenhuis gestart met een afgeleide van de LEAN-methode, voor de verpleegkundigen genaamd ‘productive ward’. Het ziekteverzuim ging van 7,94 naar 3,99 procent. Het tevredenheidscijfer op deze afdelingen steeg en er is meer tijd voor de patiënten. Ook is het St Jansdal genomineerd als ‘Leukste ziekenhuis om bij te werken’.
Tijd voor de patiënt
Het management van het ziekenhuis schetst op de afdelingen waar met de LEAN-filosofie gewerkt wordt alleen nog de kaders en daarbinnen krijgen de verpleegkundigen zelf de kans op het beleid te bepalen. Volgens St Jansdal kan met de inzet van LEAN de tijd die daadwerkelijk wordt besteed aan patiënten worden verhoogd van 35 naar 60 procent.
Bekijk ook het filmpje over de LEAN-methode op zie.nl.
Auteur: Redactie TvZ
Bron: nu.nl
“Volgens St Jansdal kan met de inzet van LEAN de tijd die daadwerkelijk wordt besteed aan patiënten worden verhoogd van 35 naar 60 procent.”
Bij Lean staat de klant geheel centraal, in de Lean Management filosofie komt dit duidelijk naar voren. Zoals Bas al aangeeft draait het om het reduceren van verspilling en met een focus op waarde toevoegende activiteiten. Zowel in de Zorg, het onderwijs als in de HR sector kan dit worden toegepast. De 5 basisprincipes van Lean Management geven hierbij een heldere aanpak: https://www.leansixsigmagroep.nl/de-5-basisprincipes-van-lean-management
Lean richt zich op het creëren van waarde voor de patient. Dus alleen nog de handelingen uitvoeren die voor de patient van toegevoegde waarde zijn. Alles wat geen waarde toevoegt noemen wij een verspilling. Lees dit artikel voor meer informatie over Lean in een zorginstelling:
http://bureautromp.nl/lean-in-de-zorg/