Veel verpleegkundigen zien hun werkgevers in actie komen tegen het personeelstekort en de werkdruk in de zorg, maar vinden de maatregelen vaak ontoereikend.
Dat blijkt uit een peiling van V&VN onder 2570 verpleegkundigen en verzorgenden.
Gebrek aan actie
Volgens de peiling ervaren negen van de tien verpleegkundigen en verzorgenden een tekort aan collega’s, maar ziet vier op de tien hun werkgever geen actie ondernemen om dat tekort te lijf te gaan. Bijna de helft van de ondervraagden vindt dat hun werkgevers zich niet voldoende inzetten om hen te behouden.
Maatregelen
De meest populaire maatregelen die werkgevers treffen zijn het opleiden van meer mensen, meer overwerken, extra inzet van ondersteunend personeel, patiëntenstops en het sluiten van bedden. Een kleiner deel probeert de administratieve lastendruk te verlagen en niet-zorggerelateerde taken weg te halen bij zorgmedewerkers. Volgens zes van de tien ondervraagden zetten werkgevers deze maatregelen niet tijdelijk, maar structureel in. Slechts één op de tien medewerkers vindt de maatregelen voldoende om de tekorten terug te dringen.
Veiligheid en uitstroom
Volgens V&VN gaan werkgevers het personeelstekort op een verkeerde manier te lijf. Ze maken niet genoeg gebruik van maatregelen zoals administratieve lastenverlichting en het weghalen van niet-zorgtaken zoals het bezorgen van de krant. Bovendien is het inzetten van ondersteunend of beginnend personeel niet zonder risico’s voor het welzijn en de veiligheid van patiënten. Daarnaast stelt de beroepsvereniging dat werkgevers te weinig doen om de uitstroom van zorgmedewerkers te verkleinen. Ook dat illustreert de peiling: de helft van de ondervraagden zegt dat hun werkgever actief beleid voert om hen te behouden. Dat doet hij met het bieden van doorgroeimogelijkheden en meer zeggenschap, en het rekening houden met roostervoorkeuren.
Betrekken
Volgens V&VN kunnen werkgevers toch hun personeel aan zich binden door hen te betrekken bij het verlagen van de werkdruk en bij het schrappen van onnodige administratie en oneigenlijke taken. Werkgevers zouden hun werknemers ook een stem kunnen geven in de manier van werken bij hun zorginstelling, en hen betrekken bij regionale plannen voor het werven en behouden van medewerkers.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account