Verpleegkundigen: stagiaires begeleiden verhoogt werkdruk

Driekwart van de zorgverleners vindt dat de begeleiding van stagiaires beter kan. Vooral verpleegkundigen in het ziekenhuis vinden stagebegeleiding werkdrukverhogend. Toch vinden ze het over het algemeen wél een leuke klus.
Verpleegkundigen: stagiaires begeleiden verhoogt werkdruk

Het zijn enkele uitkomsten uit een enquête van het Panel Verpleging & Verzorging en het Nivel, waarvan de resultaten vandaag werden geprestenteerd. Aan de enquête werkten 1352 verpleegkundigen, verzorgenden, helpenden en sociaal agogen aan mee. Zij zijn werkzaam in ziekenhuizen, psychiatrie, gehandicaptenzorg, thuiszorg en verzorgings- en verpleeghuizen. De antwoorden op de vragen komen van hen die het afgelopen jaar stagiaires uit het laatste jaar van de basisopleiding in hun team hadden.

Stagiaires begeleiden is leuk 
Ongeveer de helft (47 procent) vindt dat aanwezigheid van stagiaires de werkdruk verhoogt. In ziekenhuizen wordt dit het vaakst gezegd. Ongeveer de helft (48 procent) geeft aan dat stagiaires werkzaamheden van hen overnemen. Ook ongeveer de helft (53 procent) voelt zich extra verantwoordelijk en 40 procent zegt voldoende tijd voor de begeleiding te hebben. 88 procent van de ondervraagden vindt het begeleiden van stagiaires vooral erg leuk en leerzaam.

Boventallig inroosteren
Boventallig inroosteren is belangrijk, concludeerde tijdschrift TvZ uit veel opmerkingen in de vragenlijst. Ook al is een stagiaire boventallig ingeroosterd, in de praktijk pakt dat regelmatig toch anders uit. In een artikel van tijdschrift TvZ licht een verpleegkundige in een ziekenhuis dit toe. ‘Soms is het erg druk of een collega ziek. Dan is het wel zo makkelijk om een stagiaire volwaardig mee te laten draaien. De leermomenten zijn dan helemaal zoek.’
De meeste stagiaires werken deels zelfstandig (40 procent), soms zelfs volledig zelfstandig (34 procent). In ziekenhuizen gebeurt dit het minst: 3 procent van de ondervraagden geeft aan dat stagiaires in deze sector volledig zelfstandig werken.

Goed begeleiden in vrije tijd
Uit de antwoorden op de open vragen van de enquête blijkt dat zorgverleners graag goede begeleiding willen geven en zich daar verantwoordelijk voor voelen. Zo vertelt een verpleegkundige dat ze veel vrije tijd in begeleiding steekt, omdat ze daar door drukte tijdens het werk niet aan toekomt.

Nivel / TvZ
Door: redactie Nursing

Twitter
Op de hoogte blijven? Volg Nursing.nl op Twitter!

5 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Als pas gediplomeerde verpleegkundige heb ik sinds kort te maken met het begeleiden van stagiaires. Ik merk dat hier onverwacht veel energie in gaat zitten. Stagiaires zijn natuurlijk geen goed ingewerkte collega’s, en ook niet te vergelijken met leerlingen (“inservice”).
    Ik vind t doen van mijn normale taken veel meer tijd en moeite kosten als er een stagiaire achter mij aan loopt. Kortom: belangrijk dat er hier geld in gestoken blijft worden!

  3. Ik werk zelf als leerlingvp en zit in het laatste jaar van mijn opleiding (MBO). Ook ik merk dat begeleiden erg veel tijd kost, wat het vervelend maakt voor de leerling is reacties van verpleegkundige op verslagen.
    Van mij wordt verwacht dat ik veel verslagen maak en hierbij goed op mezlef reflecteer.
    Maakt het mij dadelijk een goede verpleegkundige als ik goed kan reflecteren? Deels wel maar juist door dat er ontzettend veel aandacht naar verslagen en reflecties gaan mis ik juist het geen waarom ik gekozen om na mijn nivo 3 verder te gaan….medische kennis, verbanden leggen op verpleegkundige nivo.
    Ik weet dat je bij CGO zelf je leerproces aan moet sturen, maar als je 36 uur werkt en dan thuis bijna dagelijks verslagen moet schrijven en je eindwerkstukken moet maken blijft er weinig tijd over om mijn kennis mbt het specialisme van de afdeling te verbreden waardoor je beter verbanden kunt leggen. Bij mij op school wordt ook weinig aandacht besteed aan anatomie, fysiologie en patholgie. De basis wordt besproken maar diepgang in specialisme ontbreekt, dit moet je op de afdeling waar je stage loopt leren.
    Aan alle werkbegeleiders wil ik daarom ook adviseren, vergeet de theorie niet, leer je leerling verbanden leggen en deel jou kennis met hen! Zo heb je later collega’s die theoretisch op de hoogte zijn en ook naar zich zelf durven te kijken

  4. Ik blij te lezen dat hier tenminste ook kritisch wordt gekeken naar de inservice opleiding en dat er aangegeven wordt dat het probleem daa ook was. Op de site van de V&VN stond dit artikel ook, met een reactie van en ‘oudere’ verpleegkundige (neem ik aan aan de hand van haar reactie). Volgens haar was dit niet zo oen… de veel gehoorde reactie over dat vroege alles beter was. Ik ben blij te lezen dat het toen ook niet allemaal beter was en daar ook deze problemen waren. Dank hiervoor.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.