Verpleegkundigen te probleemoplossend

Verpleegkundigen moeten stoppen met probleemoplossend werken. Pas dan kunnen zij goed aansluiten bij de beleving van de patiënt.

Dat zegt Gabriël Roodbol, verpleegkundig consulent psychiatrie en tevens
spreker op het Nursing Event.
 
Betekenis
Hij vindt dat verpleegkundigen
te snel overgaan tot het oplossen van een probleem of vraag van een patiënt, zonder
stil te staan bij de betekenis ervan. ‘Als een patiënt aangeeft dat hij baalt
omdat hij steeds lang moet wachten, is de verpleegkundige geneigd om excuses te
maken en harder te gaan lopen’, zegt Roodbol. ‘Maar we staan niet stil bij de
waarde van die vraag. Misschien is het een uiting van het niet kunnen accepteren
van de ziekte of de situatie: dáár moet je dan wat aan doen.’
 
Invullen
Er moet volgens Roodbol dan ook meer aandacht worden geschonken aan de
beleving achter het probleem. ‘Door de aandacht daarbij te leggen voelt de
patiënt zich beter begrepen en lost het probleem zich bijna vanzelf op’, zegt
hij. ‘We vullen te snel het antwoord voor de patiënt in.’
 
Nursing Event
Roodbol licht zijn uitspraken toe op zaterdag 9 december
op het Nursing Event

. In het seminar ‘De consulterende verpleegkundige’ laat hij bezoekers op
een dynamische manier kennismaken en oefenen met cliëntgerichtheid. Er zijn nog
plekken vrij voor dit ochtendseminar.
 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.