Verschillende zorginstellingen in Nederland experimenteren momenteel met de zogenaamde ZIC’s: een bijzondere stagevorm voor studenten verpleegkunde, waarmee men de kloof tussen opleiding en praktijk wil overbruggen. In Nursing juli-augustus verschijnt een artikel over de ZIC’s.
Studenten die stagelopen op een ZIC krijgen veel onderwijs op de werkvloer, en leren al vroeg zaken als klinisch redeneren en EBP integreren in een reële werksituatie. Studenten voeren bovendien zelfstandig de coördinatie en regie over eigen patiënten, en trekken pas aan de bel bij de aanwezige gediplomeerde collega’s als ze er zelf echt niet meer uitkomen. Praktijkopleider Monique Dooijes: ‘Ik zeg altijd: je gooit de studenten in zee. Het enige dat je meegeeft is een zwembandje, eten en ze mogen uitrusten op een eiland – de begeleiding – maar ze moeten wel terug de zee in.’
Stagetekort in de verpleegkunde
Volgens betrokkenen is het ZIC dé manier om het grote tekort aan kwalitatief goede stageplaatsen op te vangen. Met de ZIC’s kunnen afdelingen het aantal stagiaires verdubbelen, zegt Wilma Jackson, manager Leerhuis in het Elisabeth Tweestedenziekenhuis (ETZ) in Tilburg. Zij deed in 2014 al onderzoek in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), om te inventariseren wat er te verbeteren viel aan stages van hbo-studenten. Daaruit kwam onder meer naar voren dat leerwerkplaatsen, leerafdelingen en ZIC’s zeer gewenste stagevormen zijn, omdat er ruimte is voor onderwijs, intervisie en onderzoek.
Wat vinden studenten zelf van het stagelopen op een ZIC, en hoe reageren patiënten op al die stagiaires aan hun bed? Nursing was nieuwsgierig en liep een dagje mee op het ZIC in het ETZ. In Nursing juli-augustus lees je het artikel. Meer informatie over abonneren op Nursing>>>
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account