Vier op de vijf artsen en verpleegkundigen maken incident mee

Ruim 80% van de artsen en verpleegkundigen maakt tijdens hun loopbaan een medisch incident mee, soms met grote psychische gevolgen. Dat blijkt uit onderzoek onder bijna 7000 artsen en verpleegkundigen in Nederlandse ziekenhuizen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

De incidenten hadden grote impact op de ondervraagde zorgverleners. Meer dan de helft gaf aan hyperalert te zijn tot wel een maand na het incident. En een kwart zei te twijfelen aan de eigen kennis en kunde, of last te hebben van stress, schaamte of flashbacks.

´Hoewel ik maar op één punt de fout was ingegaan, twijfelde ik aan mijn hele functioneren als verpleegkundige.´ Een paar dappere collega’s deelden met Nursing dat ze betrokken waren bij een calamiteit en hoe ze dat hebben ervaren.

Meeste symptomen na tuchtzaak

Een incident dat gevolgd wordt door een klacht is ingrijpender dan een incident waarbij geen klacht wordt ingediend. En een incident waarbij het tot een tuchtrechtzaak komt, heeft nóg grotere psychische gevolgen. Het gaat dan om symptomen als hyperalertheid, stress, twijfelen aan kennis en kunde, angst, flashbacks en vermijden van risicovolle situaties op het werk. Dat blijkt uit een deelstudie waarin 2500 artsen en verpleegkundigen gevraagd werden naar het ernstigste incident dat ze hadden meegemaakt. Een kleine 40% was betrokken geweest bij een incident met klacht, en ongeveer 7% had een tuchtrechtzaak meegemaakt. Artsen waren vaker betrokken bij klachten en/of tuchtzaken dan verpleegkundigen.

In 2019 verandert het een en ander in het tuchtrecht. Zo worden berispingen en boetes niet meer standaard openbaar gemaakt. Wat verandert er nog meer?

Betere begeleiding nodig

‘Symptomen als flashbacks, stress en twijfel zijn mogelijk een extra risico om opnieuw betrokken te raken bij een incident’, stelt professor Kris Vanhaecht, een van de leiders van het onderzoek. ‘Daarom zou ondersteuning van en aandacht voor de betrokken zorgverleners een vast onderdeel moeten zijn van het veiligheidsbeleid van zorgorganisaties.’ Eerder vertelde hij al aan Nursing dat organisaties meer openheid moeten creëren rondom medische fouten en dat teamleiders daarbij een belangrijke rol spelen. ‘Wil je dat medewerkers openlijk durven spreken over hun twijfels en fouten, geef dan zelf het goede voorbeeld.’

Het onderzoek

Het onderzoek vond plaats onder artsen en verpleegkundigen van 30 Nederlandse ziekenhuizen. Het Leuvens Instituut voor Gezondheidszorgbeleid van de Katholieke Universiteit Leuven voerde het onderzoek uit. De Vereniging voor Arts en Auto ondersteunde het onderzoek.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.