Vijf zorginitiatieven die werken!

Zelf roosteren, cameratoezicht, het PRET-concept: initiatieven die bijdragen aan het oplossen van het personeelstekort én aan een positiever imago van de langdurige zorg.

Twee studenten bestuurskunde aan de Academie voor Management en Bestuur (Avans Hogeschool) brachten dit soort zorginitiatieven in kaart in opdracht van de VVD Tweede Kamerfractie. Lees hier alvast meer over vijf van de mooiste initiatieven en raak geïnspireerd!

 

1. Zelf roosteren
In 2011 startte Stichting Schakelring met de pilot zelfroosteren in verzorgingshuis St. Janshof in Vlijmen. Uit tevredenheidsonderzoeken onder medewerkers bleek namelijk dat zij de balans tussen werk en privé met een onvoldoende beoordeelden. Bij zelfroosteren maken de medewerkers van het team de roosters zelf gemaakt in plaats van de teamleider of de planner. Voordeel is dat de teamleider veel minder uren belast is met het maken van het rooster. En doordat werknemers zich zelf verantwoordelijk voelen voor het rooster, zijn ze meer bereid te schuiven. De invoering van zelfroosteren heeft direct geloond: de medewerkertevredenheid ligt inmiddels boven het landelijk gemiddelde met een 7,4.

 

2. Flexpool
MeanderGroep Zuid-Limburg heeft het project MeanderMatch opgezet, in andere zorgorganisaties vaak aangeduid als de flexpool. Dit betekent dat iedereen werkzaam binnen MeanderMatch flexibel ingezet kan worden. Het voordeel hiervan is dat de organisatie meer rekening kan houden met de wensen van de medewerkers. Ook wordt het makkelijker om fulltime contracten aan te bieden omdat medewerkers over verschillende teams werkzaam zijn. Ook kunnen medewerkers van een andere zorgrichting via MeanderMatch andere organisatieonderdelen beter leren kennen.

3. Cameratoezicht
Om medewerkers efficiënter in te zetten en de kwaliteit van leven en de veiligheid van de bewoners te verbeteren, begon MeanderGroep Zuid-Limburg met de inzet van een cameratoezichtsysteem in verpleeghuis Luckerheide. Wanneer een bewoner uit bed stapt of valt registreren sensoren dat en schakelen een camera in. De medewerker kan dan direct zien of er hulp nodig is. De voordelen zijn legio. Zo wordt de bewegingsvrijheid van de bewoners groter, omdat er niet steeds verplicht een medewerker mee hoeft te lopen. En de tijd die het systeem bespaart komt ten goede aan bewoners die de zorg op dat moment wel nodig hebben.

4. Inzet van kwaliteitsverpleegkundigen
In maart 2011 besloot de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de verpleeg- en verzorgingshuizen en de woningen van de lichamelijk gehandicapten van Osira Amstelring onder verscherpt toezicht te stellen. Er zou volgens de IGZ te weinig deskundig personeel en geen vertrouwen in de leiding van de organisatie zijn. De organisatie heeft een forse verbeterslag ingezet. Een van de maatregelen die genomen werd om de kwaliteit van zorg te verbeteren was het aanstellen van 15 kwaliteitsverpleegkundigen. Deze gespecialiseerde verpleegkundigen observeren, coachen en trainen zorgmedewerkers op de werkvloer. De kwaliteitsverpleegkundige werkt zelf niet mee in het primaire proces maar is wel aanwezig en heeft daardoor een goed beeld van de zorgkwaliteit. Tegelijkertijd staat zij op een bepaalde afstand, waardoor de overige medewerkers haar als vertrouwenspersoon kunnen zien. Zij voelen zich hierdoor gesteund bij hun werkzaamheden.  De inzet van kwaliteitsverpleegkundigen heeft de kwaliteit van de zorg daadwerkelijk verbeterd: het verscherpt toezicht van de IGZ is inmiddels opgeheven.

5. PRET-concept
Sinds 2005 werkt de Zonnehuisgroep Amstelland met het serviceconcept PRET. De letters staan voor:

  • Professionaliteit: alert zijn, kundig anticiperen, kennis hebben en bijhouden en een verzorgd uiterlijk.
  • Respect: luisteren naar de wensen van bewoners, doorvragen, uitleggen, gastvrijheid en gepast taalgebruik.
  • Elkaar blij maken: inleven, flexibele dienstverlening, vriendelijkheid en begroeten.
  • Toewijding: loyaliteit, verantwoordelijkheid nemen, positieve uitstraling hebben en het checken van tevredenheid.

Het werken met dit concept heeft niet alleen de relatie met de bewoners verbeterd, maar ook de bijdrage van familieleden aan de zorg van hun vader of moeder is toegenomen. De werksfeer is zeer prettig. En omdat medewerkers PRET in hun omgeving uitdragen, wordt het beeld dat ze van hun verpleeghuis schetsen beter. Dit zorgt voor een verbetering van het imago van de zorg. Door het PRET-concept heeft Zonnehuisgroep Amstelland de afgelopen jaren twee keer de Zorgaward van V&VN gewonnen.

 

Door Rachel van de Pol

Bron: Professionals maken het verschil

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.