Voedingsnorm vitamine D omhoog

Demissionair minsister Schippers van VWS verhoogt de voedingsnormen voor vitamine D voor bepaalde groepen mensen. Ze doet dit op advies van de Gezondheidsraad. Dit betekent dat het voor bepaalde risicogroepen zinvol is om extra vitamine D te gebruiken via een voedingssupplement.
Foto: Robin Utrecht / ANP

Vitamine D is nodig voor een goede botopbouw. De belangrijkste bron van vitamine D is de zon: de huid maakt het aan onder invloed van zonlicht. Verder zit het in een beperkt aantal voedingsmiddelen, zoals vette vis, lever, vlees, eieren en melkproducten. Ook wordt vitamine D al decennialang toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten en mag het inmiddels ook aan andere producten worden toegevoegd.

 

De nieuwe normen

De oude Nederlandse voedingsnormen voor vitamine D stamden uit 2000. De huidige wetenschappelijke kennis was aanleiding om deze normen voor bepaalde groepen mensen te verhogen. Op basis van die nieuwe normen heeft de Gezondheidsraad ook gekeken voor wie inname van extra vitamine D via een supplement nodig is. De nieuwe voedingsnormen en suppletieadviezen per groep zijn:

 

Tot 4 jaar

Voor kinderen tot 4 jaar is de dagelijkse behoefte gelijk gebleven: 10 microgram per dag. Het advies is om dit te geven via een supplement. Veel jonge kinderen krijgen namelijk niet voldoende vitamine D via de voeding binnen en hun huid is te kwetsbaar om veel aan de zon bloot te stellen.

 

Van 4 tot 70

Voor mensen van 4 tot 70 jaar is de norm gestegen van 5 naar 10 microgram per dag. De meesten van hen hebben echter geen vitamine D-supplement nodig. Voor een aantal subgroepen wordt wél een supplement van 10 mcg per dag geadviseerd:

–          Mensen die weinig of niet in de zon komen of die buiten lichaamsbedekkende kleding dragen.

–          Mensen met een donkere huidskleur (hun huid maakt minder vitamine D aan onder invloed van de zon).

–          Zwangere vrouwen en vrouwen van 50 tot 70 jaar.

 

70-plus

Voor 70-plussers is de voedingsnorm verhoogd van 15 naar 20 mcg. Mensen die nog veel buiten komen, een lichte huid hebben en gevarieerd eten, kunnen dit zonder extra vitamine-inname binnenkrijgen. Toch adviseert de Gezondheidsraad alle 70-plussers dagelijks een supplement van 20 microgram vitamine D te nemen. Dit vanwege het verhoogde risico op botbreuken bij deze groep en om het advies eenvoudig te houden.

 

Supplementen en verrijkte levensmiddelen

Behalve de ondergrenzen (minimale dagelijkse hoeveelheid), zijn eerder dit jaar ook de veilige bovengrenzen van vitamine D verhoogd. Dit is vastgelegd door de Europese Voedselveiligheidsautoriteit EFSA. Fabrikanten van voedingssupplementen en levensmiddelen hebben de minister nu gevraagd of dit betekent dat ook de maximale hoeveelheid vitamine D in vitaminepreparaten en verrijkte levensmiddelen omhoog mag. De minister wil dit eerst laten onderzoeken door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De Nederlandse situatie is geregeld in de Warenwetregelingen Vrijstelling vitaminepreparaten inzake vitamine D en Vrijstelling toevoeging foliumzuur en vitamine D aan levensmiddelen. Het toevoegen van vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten is geregeld via het Convenant Smeerbare vetproducten. Zo nodig moeten deze regelingen worden aangepast.

 

Bron: Rijksoverheid

Auteur: redactie TvZ / Harriët Teijen

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.