Waarden thuiszorg in de knel

Bijna zestig procent van de verpleegkundigen en verzorgenden in de thuiszorg vindt dat de waarden als respect, zorgvuldigheid en betrokkenheid in de knel komen door het gevoerde beleid van de afgelopen vijf jaar.
Waarden thuiszorg in de knel

De reden hiervan is het gebrek aan tijd, toename van de bureaucratie en versnippering van de zorg. Hierdoor komen ook andere waarden zoals betrouwbaarheid, menselijke warmte collegialiteit en eerlijkheid in het geding. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit voor Humanistiek onder vijfhonderd thuiszorgmedewerkers.

Productie draaien
Van de thuiszorgmedewerkers vindt 46,7 procent het moeilijk om geïnspireerd en betrokken te blijven. Hierdoor wordt het steeds onaantrekkelijker om aan de slag te gaan in de zorg. Beleidsmakers en managers sturen vooral aan op transparantie en ‘productie draaien’. Dit gaat niet samen met de betrokkenheid en aandacht voor een cliënt, aldus het onderzoeksrapport.

Respect
Een andere opvallende conclusie is dat beleidsmakers er vanuit gaan dat betrokkenheid, respect en zorgzaamheid eigenschappen zijn die verpleegkundigen en verzorgenden automatisch bieden, zonder steun en betrokkenheid van het management. Het rapport Thuiszorg in Transitie is aangeboden aan SP-kamerlid Agnes Kant.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.