• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Actueel
  • Thema’s
    • Wondzorg
    • Complex gedrag
    • Dementie
    • Palliatieve Zorg
    • Preventie
    • Leiderschap
    • Zelfzorg
    • Carrière
    • Samenwerken
    • Duurzaamheid
    • Meer thema’s
  • Handelingen
  • Challenges
  • Congressen
  • Vacatures
    • Vacatures
    • Aanmelden Jobalert
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenges
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen
Verpleegkundig rekenen.

Als we herintreders en zij-instromers zoals Eric Corton enthousiast willen houden, dan zijn modules-op-maat nodig.

Foto: ANP Foto

Actueel

'Waarom moet een zij-instromer van 55 opnieuw leren rekenen?'

Auteur: Barbara van Ede

19 maart 2024
Registreren

  • Wil je dit artikel lezen?

    Maak gratis een account aan en lees 2 artikelen gratis per maand

    Al een account of abonnement? Log dan in


  • This field is hidden when viewing the form
  • Dit e-mailadres is al bij ons bekend.
    Log in om je gegevens op te halen Je hebt in het verleden een account aangemaakt bij BSL, omdat je iets hebt besteld in de BSL-shop of een (proef)abonnement hebt gehad op een van onze titels: Kleine kwalen, Nursing, Mednet, Zorgvisie, Qruxx, Skipr en/of Zorg&Welzijn

    Kijk hier voor meer informatie over je BSL-account
  • This field is hidden when viewing the form
    Over voor mij interessante producten en
    evenementen van BSL Media & Learning en
    Springer Healthcare (beide onderdeel van Springer Media B.V.) en hun merken.
  • Meer informatie over uw privacy?Uw bovenstaande gegevens kunnen worden toegevoegd aan uw profiel in overeenstemming met ons privacy statement. Indien u hiermee ingestemd heeft, gebruiken wij uw gegevens voor analyses en om u marketing en advertentie uitingen te tonen die voor u relevant zijn. U kunt dit altijd wijzigen via uw privacy instellingen in onze websites en apps. Door dit account aan te maken, gaat u akkoord met de algemene voorwaarden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekijk hier onze abonnementen

Als trotse verpleegkundige ben ik blij met elke positieve aandacht voor de zorg. Zorgfluencers? Zij-instromers? Meer dan welkom! Maar waarom maken we het hen zo moeilijk?

Lees ook de vorige blog van Barbara

‘Het is

…

Reader Interactions

13 reacties

  1. Sanne Deinum ma 29 apr 2024 om 18:02

    Ik merk vooral dat je als HBO-V zij-instromer eigenlijk ‘veroordeeld’ bent tot de ouderenzorg. Daar is niets mis mee, maar (nog) niet mijn interesseveld. Daarbij speelt discriminatie ook een rol, afgewezen worden voor een duaal traject met de reden dat ze geen jonge moeders willen want die ‘kunnen het niet aan’ voelt ook bijzonder rot. Dus ik bereid me maar alvast voor op 1 jaar traineeship om überhaupt een klinische positie te krijgen, want die stage ervaring ga ik niet krijgen…

    Login om te reageren
  2. skirnir do 21 mrt 2024 om 17:47

    Vreselijk die modules afwerken! Laten ze in die tijd nuttige dingen doen.

    Login om te reageren
    • M ma 25 mrt 2024 om 07:07

      Kort om…. afschaffen, die generieke vakken!

      Desnoods meer vakgerichte verdieping! Dan zijn we zinvol bezig en worden we nog beter in ons vak!
      En niet onbelangrijk… er zullen meer mensen zich om- en bij- laten scholen.

      Kan de V&VN hier niets in betekenen?

  3. sylvia adrichem wo 20 mrt 2024 om 16:43

    Helemaal mee eens. Zou ook graag willen dat er gekeken wordt naar de schooluren die maar door enkele organisaties als gewerkte uren worden gezien.
    Heb je pech dan mag je op een contract van 28 uur 4 opleidings uren schrijven.
    Ook al ga je 10 uur naar school. De resterende 4 uur moet je erbij werken of verlofuren schrijven.
    Gezien de huidige krapte blijven er ook nog eens veel diensten open staan die ook opgelost moeten worden. Of door ziekte van collega’s.
    Daarbij onnodige modules en heel veel opdrachten en leerwerk. Ik snap heel goed dat er heel veel verpleegkundigen en IGers met de opleiding stoppen

    Login om te reageren
  4. toni kwakman wo 20 mrt 2024 om 08:44

    klopt, een heleboel nutteloze modules. Het gaat me makkelijk af, maar het is heel veel werk, veel verslagen schrijven. Alsof je als volwassene moet beschrijven hoe je moet lopen, terwijl je dat al jaren doet.
    Terwijl ik al een MBO diploma had, alleen te lang geleden.
    Ben net doorgestroomd van VIG naar de Verpleegkundige-opleiding, maar heb besloten te stoppen. Weer 2,5 jaar onzinnige opdrachtjes en volgeplempt worden met verslagen, Nederlands en rekenen. Na je werk zoveel huiswerk, dat je elke vrije minuut achter je laptop zit. Jammer, maar helaas, ik trek het niet meer.

    Login om te reageren
    • Elze van der Linden wo 20 mrt 2024 om 11:30

      Groot gelijk, Ik begrijp je helemaal.
      Ikzelf ook 53 toen ik met de opleiding verz.i.g. begon.
      Duurzaamheid was een verplicht keuzedeel, dat snapte ik toen niet en loopbaan, wat een verspilling van tijd zeg.
      Rekenen.. ook zo” n onzinnig vak, we moesten opp.leren berekenen en breuken 🙄of je dat tegen komt op de werkvloer..
      Ik was aanwezig, maar vond het een hele opgave
      Ik heb palliatief als keuzedeel gekozen, maar dat had beter een verplicht onderdeel van de opleiding moeten wezen, veel interessa ter.

      Ik heb m n diploma behaald, maar heb de opleiding vervloekt!!

      Het werken in de zorg is erg mooi en dankbaar werk, maar als Ik de opleiding over moest doen bedankt ik er voor

    • Elze van der Linden wo 20 mrt 2024 om 11:35

      Jeetje Toni, Ik had je bericht gelezen, maar niet je naam😬
      Ook super toevallig dat jij dit nou hebt geschreven.
      Toni en ik zaten bij elkaar in de klas…Kun je nagaan wat het met ons heeft gedaan.
      Ze moeten de opleiding op een andere manier doen en idd die verslagen achterwege laten dan blijft er nog tijd over v je gezin en fam.

  5. M di 19 mrt 2024 om 21:01

    Jongens, echt geloof me, vakgerichte modules! En ja, verpleegkundig rekenen is iets anders dan gewoon rekenen! Dus verpleegkundig rekenen zou een vakgerichte module moeten zijn.
    Waarom weer de vakken Nederlans, Engels, rekenen en loopbaanburschap alsof je 16 bent? Ik voel me niet perse beter dan een ander maar heb inmiddels al wel een diploma voor verpleegkundige. Ik snap het wel als je nog geen beroepsopleiding hebt gedaan maar niet als je al lang een beroepsopleiding hebt behaald!

    Login om te reageren
  6. aderkinderen62@gmail.com di 19 mrt 2024 om 20:52

    Ik heb me enigzins opgewonden over de houding van Eric Corton. Hij kiest ervoor om de opleiding te volgen. Een onderdeel van de opleiding is de rekentoets. Wie zegt dat hij als 55 jarige beter kan rekenen dan zijn collega leerlingen van 16. En als hij het beter kan is het toch niet zo’n moeite om die toets te maken. Ik vindt het bij voorbaat toch enigzins arrogant. Ik ben een 61 jarige hbo verpleegkundige en zit al jaren in het vak. Ik ga binnenkort nog een opleiding volgen van 5 maanden en zal moeten voldoen aan de eisen van die opleiding. Met al mijn levenservaring en werkervaring en ongeacht hoe oud mijn klasgenoten zullen zijn.

    Even los hiervan juig ik modulair onderwijs toe waarbij uitgegaan wordt van wat de jonge of oude leerling al kan en gericht moet zijn op wat ze nog moeten leren om hun vak goed uit te oefenen. En ik heb al langer vraagtekens bij de rekentoets en de toets Nederlands. Heel wat goede zorgverleners zijn namelijk dyslectisch of hebben last van dyscalculie.

    Kortom, als je kiest voor een opleiding doe je de toetsen die daarbij horen. Aan ons als beroepsgroep om mee te denken of de huidige opleidingen voor herintreders en zijinstromers anders in elkaar moeten zitten. Of het nu gaat om bekende of onbekende Nederlanders.

    Login om te reageren
  7. willeke schilder di 19 mrt 2024 om 20:22

    Ik ben 57 en in januari cum
    Laude geslaagd voor verzorgende ig/ begeleider specifieke doelgroepen. Meteen door naar de opleiding tot verpleegkundige. Dat rekenen is idd een crime en demotiveert veel mensen om de zorg in te gaan. Ik ben superblij dat ik mijn jeugdroom nu na heb gestreefd door de zorg in te gaan. Nu nog even wéér door het vak rekenen heen worstelen en Engels ook zo onnodig!

    Login om te reageren
  8. wim van Leusen di 19 mrt 2024 om 19:51

    Geldt hetzelfde niet voor iedereen in de zorg? Voor autorijden is 1 x theorie examen voldoende voor een heel rijdend leven. Voor bv het injecteren, venapuncties e.d. moet je elke 2 jaar weer een voldoende halen, ook als je het dagelijks doet. In mij ogen is dat pure tijd en geld verspilling. Het maken van e-learnings (die vaak niet up-to-date zijn. Het uitrekenen van percentages in oplossingen? Heeft iemand dit de laatste 15 jaar nog gedaan? Ik ken ze helaas niet. Toch wordt er steeds weer gevraagd of je het werk wel kunt uitvoeren terwijl dit je dagelijks werk is.

    Login om te reageren
  9. M di 19 mrt 2024 om 19:47

    Ik ben het helemaal eens dat er vak gerichte modules gegeven moegen worden en dat er meer gekeken miet wprden naar levens- en werkervaring.
    Ik ben opgeleid als A-veroleegkundige, barts van de werkervaring en zou graag de olleiding voor praktijkopleider willen doen. Nu kan dit op mbo niveau maar dan moet ik ook de generieje vakken weer doen.en dat terwinl ik al heel lang geleden een beroepsopleiding heb gedaan nadat ik eerst de middelbareschool af had gemaakt. Nu kan ik deze opleidi g okk gaan doen op hbo-niveau maar doen krijg ik niet de generieke vakken.
    Nu, schiet mij maar lek!
    Een olleiding doen op mbo-niveau is voor mij in ieder geval demotiverend! Ze kunnen die generieke vakken beter vervangen door extra verdieping!
    En dat is eigenlijk met alle mbo opleidingen voor zij-instromers.

    Login om te reageren
    • M di 19 mrt 2024 om 19:59

      Ik ben het helemaal eens dat er vakgerichte modules gegeven moeten worden en dat er meer gekeken miet worden naar levens- en werkervaring.
      Ik ben opgeleid als A-verpleegkundige, barst van de werkervaring en zou graag de opleiding voor praktijkopleider willen doen. Nu kan dit op mbo-niveau maar dan moet ik ook de generieke vakken weer doen en dat terwijl ik al heel lang geleden een beroepsopleiding heb afgerond nadat ik eerst de middelbareschool af had gemaakt. Nu kan ik deze opleiding ook gaan doen op hbo-niveau maar dan krijg ik niet de generieke vakken.
      Nu, schiet mij maar lek!
      Een olpeiding doen op mbo-niveau is voor mij in ieder geval demotiverend! Ze kunnen die generieke vakken beter vervangen door extra verdieping!
      En dat is eigenlijk met alle mbo opleidingen voor zij-instromers.
      Dit heeft echt herziening nodig! Ik weet zeker dat er dan veel meer mensen de zorg ingaan!!!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Actueel

Samenwerken met gen Z: MIriam Boer en Geeske Bloemert weten er alles van.

Samenwerken

Podcast Zorgprofessional van de Toekomst: zo werk je effectief samen met Gen Z

Een zorgverlener zonder kunstnagels wast de handen.

Actueel

Korte nagels met gellak of BIAB: onhygiënish of geen risico?

Verpleegkundige zzp'ers zijn nog steeds aan het werk, ook in de wijkverpleging.

Personeelstekort

Verpleegkundige zzp’ers: is het tijdperk van de zzp’er ten einde?

Patiënt- en naastenparticipatie: verpleegkundige en patiënt doen een opnamegesprek bij een computer.

Samenwerken

Patiëntenparticipatie in St. Antonius vraagt om nieuwe blik van verpleegkundigen

limonade voor OK: verpleegkundige geeft patiënt te drinken

Preventie

Limonade 2 uur voor OK: nut en risico’s

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonnementen

Nursing shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing nieuwsbrief

Twee keer per week de nieuwste artikelen van Nursing in je mail? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief!

© BSL Media & Learning, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren