Het is niet wenselijk dat stagiairs verpleegkunde volwaardig worden ingezet om de personeelstekorten te compenseren. Ze moeten de ruimte krijgen om te leren. Dat zegt minister van VWS Hugo de Jonge in antwoorden op Kamervragen.
De Kamervragen werden gesteld naar aanleiding van het onderzoek van NU’91 waarin studenten verpleegkunde gevraagd is naar hun bevindingen tijdens hun stage. Daaruit bleek onder meer dat studenten verpleegkunde vaak hoge werk- en prestatiedruk ervaren tijdens hun stage. Een groot deel van hen wordt bovendien volledig ingezet bij personeelskrapte. Tijd om te leren is er dan niet. Ook krijgen ze minder stagevergoeding dan de in de huidige cao’s is afgesproken. Meer over het onderzoek van NU’91.
Ruimte om te leren
Een student moet de ruimte hebben om te leren, schrijft De Jonge. ‘In de gevallen waarin een stagiair toch wordt ingezet als een volwaardige medewerker, moeten de student en de school (mbo en hbo) het gesprek hierover aangaan met de zorgorganisatie. Wanneer dit niet tot een oplossing leidt, kan de school besluiten geen stagiairs meer te plaatsen bij de instelling.’ Verder vindt De Jonge het belangrijk dat studenten de stagevergoeding krijgen waar ze volgens de cao recht op hebben. ‘Daarbij is het belangrijk dat studenten, met de hulp van begeleiders van de school en de stageplek, zich bewust zijn van hun rechten, zodat voorafgaand aan de stages ook goede afspraken gemaakt kunnen worden.’
Risicovolle en voorbehouden handelingen
De Jonge benadrukt verder dat stagiairs alleen voorbehouden handelingen mogen uitvoeren met toezicht en tussenkomst van de opdrachtgever van de handeling. ‘Goede begeleiding en toezicht is van groot belang om de veiligheid van de patiënt te garanderen. Wanneer een student het gevoel heeft iets te doen waartoe zij of hij zich niet toegerust voelt, dan is het belangrijk dit aan te kaarten met de begeleiders binnen de zorginstelling en de school.’
Werkdruk en prestatiedruk
Dit rapport geeft een belangrijk signaal aan scholen en zorginstellingen, aldus de minister. Het toont volgens hem het belang van voldoende aandacht voor de begeleiding van stagiairs. ‘Tegelijkertijd is het voor de studenten van belang dat zij te hoge werkdruk ook bespreekbaar maken bij de begeleiding vanuit de instelling, zegt De Jonge. ‘De school kan daar bij helpen.’ De minister zegt de bevindingen van studenten mee te nemen in zijn arbeidsmarktbeleid, en in gesprekken met werkgeversorganisaties, vakbonden, hogescholen en ROC’s. ‘De kwaliteit van stages is van groot belang voor het opleiden van werknemers in de zorg. Dit rapport kan partijen stimuleren om tot verbeteringen te komen waar nodig.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account