Wijkverpleegkundige besteedt wekelijks 13 uur aan administratie

Zorgmedewerkers besteden zo’n 10,5 uur per week aan administratie bij een arbeidscontract van gemiddeld 26,2 uur. Verpleegkundigen in de thuiszorg besteden met 13,2 uur per week de meeste tijd aan administratie. De administratieve druk is te hoog, zegt 64 procent.
Tweederde van de verpleegkundigen vindt de aministratiedruk te groot. Foto: Arno Massee

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.500 zorgverleners door het NIVEL. Uit het onderzoek blijkt dat de hoeveelheid administratie een pijnpunt is bij veel zorgverleners, schrijft het onderzoeksinstituut. Verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners besteden ruim 7 uur aan cliëntgebonden administratie en ruim 3 uur aan niet-cliëntgebonden administratie, zoals declaraties. In de geestelijke gezondheidszorg wordt de hoogste administratieve druk ervaren. Bijna 80 procent van de verpleegkundigen in deze sector klaagt over te hoge druk. De laagste druk wordt gevoeld door verzorgenden in de thuiszorg, maar ook daar vindt een meerderheid van 55 procent de administratieve druk te hoog. Volgens het NIVEL kunnen leidinggevenden en managers de druk verlagen door werk te maken van het beperken van de benodigde administratie, bijvoorbeeld door het vermijden van dubbele administratie. Ook van het vastleggen van zaken waar uiteindelijk niets mee gedaan moet de sector af, aldus het instituut.

Randvoorwaarden

Daarnaast moeten administratieve werkzaamheden volgens het NIVEL beter worden ingepast in het dagelijks werk. ‘Hier ligt ook een taak bij leidinggevenden en managers’, zegt NIVEL-onderzoeker Anke de Veer. ‘Zij zouden samen met de zorgverleners kunnen kijken wat deze nodig hebben om hun administratie beter in te passen in hun andere bezigheden en daar de randvoorwaarden voor realiseren.’ Gebruikmaken van overzichtelijke en gemakkelijke ICT-systemen kunnen eveneens bijdragen aan het verminderen van de administratieve last, aldus het NIVEL. Zo’n dertig procent van de zorgverleners geeft aan ontevreden te zijn over de systemen die ze gebruiken.

Actie tegen registratielast

Vorige maand voerden verpleegkundigen op verschillende plekken in het land actie tegen de registratielast en de hoge werkdruk in de zorg. Ook zijn de vijf grootste registratie-ergernissen van verpleegkundigen op een rij gezet. Volgens tijdsdrukexpert Gabriëlle Verbeek kunnen verpleegkundigen ook zelf iets aan de werkdruk doen, er voor een deel zelf iets aan doen, denkt ze: ‘Want waarom voelt de een de werkdruk wel, en de ander niet?’ Onnodige taken voor verpleegkundigen zijn door het personeelstekort een actueel thema. Het Groene Hart Ziekenhuis is een voorbeeld van een ziekenhuis dat dit probleem wist op te lossen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.