Wijkverpleegkundigen gebruiken app voor betere doorstroom vanuit ziekenhuis

Met een nieuwe app laten wijkverpleegkundigen het Bredase Amphia ziekenhuis elke dag weten of ze plek hebben voor nieuwe cliënten. Het doel is om de doorstroom van patiënten van ziekenhuis naar thuiszorg te verbeteren.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Stoplicht-app
Foto Pixabay

Amphia en negen thuiszorgorganisaties lieten de zogeheten ‘stoplicht-app’ maken omdat zorgverleners van het ziekenhuis steeds vaker tevergeefs wijkverpleegkundigen belden. ‘Ik kreeg soms op één dag vier of vijf telefoontjes met de vraag of ik kon inspringen. Terwijl ik ’s ochtends al wist dat we helemaal vol zaten’, zegt Annemarie Prinsen, wijkverpleegkundige bij thuiszorgorganisatie Het Hoge Veer. ‘Die gesprekken gingen ten koste van de eigenlijke zorg.’

Groen, oranje, rood

Volgens Annemarie is de app simpel en overzichtelijk. ‘Ik kan de app op mijn werktelefoon openen en zie dan stoplichten in de gebieden waar ik werk; Oosterhout en een gedeelte van Raamsdonksveer. Met één klik kan ik een stoplicht op groen, oranje of rood zetten. Groen betekent dat je die dag alle zorg kunt leveren waar het ziekenhuis om vraagt. Oranje dat overleggen verstandig is, bijvoorbeeld omdat je ‘s ochtends geen zorg kunt leveren en ’s middags wel. Bij rood weet het ziekenhuis dat ze jou vandaag niet hoeven te bellen.’

Bijhouden

Een app als deze werkt alleen maar als iedere gebruiker het overzicht goed bijhoudt, benadrukt Anita van den Berg, bedrijfsmanager van Amphia. ‘Het is voor een patiënt frustrerend als een stoplicht op groen staat en er toch geen thuiszorg beschikbaar blijkt. Daarom hebben we elk deelnemend team gevraagd de beschikbaarheid elke dag te controleren. Iedere gebruiker krijgt dagelijks één keer een melding als hij of zij het stoplicht nog niet heeft bijgehouden.’

De doorstroom voor kwetsbare ouderen in Amsterdam-Zuidoost kon ook beter, vonden AMC, zorgorganisatie Cordaan en Zilveren Kruis. Daarom openden ze in mei 2018 de WijkKliniek, een miniziekenhuis.

Per dagdeel

De stoplicht-app functioneert volgens Annemarie tot nu toe goed. Ook haar collega-wijkverpleegkundige Anouk de Kwaadsteniet is tevreden maar zij ziet wel een mogelijke verbetering. ‘Het zou mooi zijn als je de beschikbaarheid ook per dagdeel kunt aangeven. Dan hoeft het ziekenhuis nog minder te zoeken. Zwachtelen kunnen we meestal prima ’s middags doen.’

Het Amphia ziekenhuis heeft dezelfde wens, zegt Anita. ‘We overleggen momenteel over de financiële mogelijkheden.’

Ook voor anderen

Ook andere ziekenhuizen, thuiszorgorganisaties en andere zorgverleners mogen de stoplicht-app gebruiken, als het aan de initiatiefnemers ligt. ‘Ik heb meerdere vragen gehad. We overleggen daarover met de samenwerkende partijen en met makers van de app, het bureau E-sites uit Breda’, zegt Anita.

Deze partijen werken samen in de stoplicht-app: Amphia, Avoord, Careyn, Surplus, Thebe Wijkverpleging en de Riethorst Stromenland in samenwerking met Het Hoge Veer, Park Zuiderhout, Buurtzorg Nederland en Thuiszorg Groot Brabant.

Nursing schrijft vaker over initiatieven die bedoeld zijn om de doorstroming te verbeteren. Zoals over het experiment van het OLVG om wijkverpleegkundigen te laten assisteren op de spoedeisende hulp.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.