Ontslaggesprekken met patiënten worden nog vaak belemmerd door tijdgebrek en wisselende diensten van zorgverleners. Terwijl juist een patiëntgericht ontslaggesprek, waarin wordt gecheckt of de patiënt de informatie goed heeft begrepen, de patiënt beter voorbereidt op ontslag uit het ziekenhuis.
Dat blijkt uit een kwalitatief onderzoek dat is gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. De onderzoekers interviewden 192 patiënten die recentelijk waren ontslagen, met hun naasten en betrokken artsen en verpleegkundigen in de eerste en tweede lijn. Het onderzoek werd gedaan in negen ziekenhuizen in vijf Europese landen.
Patiëntgericht ontslag
Uit de analyse van de interviews blijkt dat een standaard-ontslaggesprek vaak ontbreekt door tijdgebrek en de primaire focus van zorgverleners op het verlenen van optimale zorg. Ook worden patiënten niet structureel betrokken bij het plannen van ontslag en het organiseren van nazorg. Patiëntspecifieke wensen en behoeften worden onvoldoende herkend en onjuist ingeschat. Patiëntgericht ontslag wordt ook belemmerd door externe factoren, zoals druk op het vrijmaken van bedden en wisselende diensten van zorgverleners in het ziekenhuis.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account