Ziekenhuisontslag kan meer patiëntgericht

Ontslaggesprekken met patiënten worden nog vaak belemmerd door tijdgebrek en wisselende diensten van zorgverleners. Terwijl juist een patiëntgericht ontslaggesprek, waarin wordt gecheckt of de patiënt de informatie goed heeft begrepen, de patiënt beter voorbereidt op ontslag uit het ziekenhuis.
Ziekenhuisontslag kan meer patiëntgericht
Foto: Arno Massee

Dat blijkt uit een kwalitatief onderzoek dat is gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. De onderzoekers interviewden 192 patiënten die recentelijk waren ontslagen, met hun naasten en betrokken artsen en verpleegkundigen in de eerste en tweede lijn. Het onderzoek werd gedaan in negen ziekenhuizen in vijf Europese landen.

Patiëntgericht ontslag

Uit de analyse van de interviews blijkt dat een standaard-ontslaggesprek vaak ontbreekt door tijdgebrek en de primaire focus van zorgverleners op het verlenen van optimale zorg. Ook worden patiënten niet structureel betrokken bij het plannen van ontslag en het organiseren van nazorg. Patiëntspecifieke wensen en behoeften worden onvoldoende herkend en onjuist ingeschat. Patiëntgericht ontslag wordt ook belemmerd door externe factoren, zoals druk op het vrijmaken van bedden en wisselende diensten van zorgverleners in het ziekenhuis.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.