Hoe kunnen verpleegkundigen invulling geven aan familieparticipatie bij patiënten met covid-19? Verpleegkundig onderzoekers doen aanbevelingen.
Na de eerste coronagolf bekeken verpleegkundig onderzoekers van het Amsterdam UMC* de dossiers van 189 patiënten op covid-afdelingen. Ook hielden ze focusgroepen met verpleegkundigen. Op basis daarvan doen de onderzoekers aanbevelingen om familieparticipatie bij covid-19 mogelijk te maken. We lichten er twee aanbevelingen uit.
De rest van de aanbevelingen vind je in de brochure ‘Praktische aanbevelingen voor familiecontact tijdens ziekenhuisopnames van patiënten met covid-19’. Deze is gratis te downloaden.
Tips bij videobellen
Zo is videobellen volgens deelnemende verpleegkundigen soms heel confronterend voor familieleden. Belangrijk is het videogesprek wel in aanwezigheid van de patiënt te beginnen, maar niet direct de camera op de patiënt te richten.
Zorg daarnaast dat de patiënt er bij een videogesprek zo ‘normaal mogelijk’ uitziet, benadrukken de onderzoekers: gekamde haren, bril en gehoortoestel niet vergeten, en de patiënt zo rechtop mogelijk laten zitten.
Teach back-methode
De communicatie met coronapatiënten en hun familieleden verloopt mede door de beperkende maatregelen mogelijk moeizaam. De Teach Back-methode of terugvraagmethode kan een uitkomst zijn, schrijven de onderzoekers. Het is dus belangrijk een familielid te vragen in zijn of haar eigen woorden te vertellen wat zojuist is besproken. En om daarbij duidelijk te zeggen dat jij graag wilt weten wat de ander begrepen heeft, zonder dat diegene het gevoel heeft dat je hem/haar controleert.
*Het project is uitgevoerd onder leiding van Anne Eskes, Jolanda Maaskant en Irene Jongerden, alle drie werkzaam als senior verpleegkundig onderzoeker in het Amsterdam UMC.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account