8 tips voor een soepele verhuizing naar verpleeghuis

Zorginstelling Pieter Foreest heeft de Anna Reynvaan Praktijkprijs gewonnen met hun project ‘Waardig verhuizen’. Medebedenker en verpleegkundige Julia Verkade geeft tips aan verzorgenden, zodat de verhuizing van thuis naar verpleeghuis zo soepel mogelijk verloopt.
1verhuizen2.jpg
Als je van tevoren contact zoekt met een neiuwe bewoner

1. Verzamel van tevoren zoveel mogelijk informatie: ‘Wij geven nieuwe bewoners de keus voor een huisbezoek van de contactverzorgende, zodat er alvast kan worden kennisgemaakt, en de verzorgende meer komt te weten over de persoon die hier komt wonen en wat voor zorg er nodig is.’

2. Zoek contact met de thuiszorgorganisatie waar de nieuwe cliënt al zorg kreeg: ‘Vaak ontvang je als zorginstelling een overdracht van de thuisorganisatie, waar weinig in staat. Terwijl de thuiszorgorganisatie natuurlijk heel veel weet over wie de cliënt is, en wat hij nodig heeft buiten de lichamelijke verzorging om. Wees dus assertief, en bel met de thuiszorgorganisatie om te vragen: wat voor persoon is deze meneer of mevrouw, en waar heeft hij behoefte aan?’

3. Bel met de cliënt/mantelzorger: ‘Als de cliënt niet in staat is om te bellen, kun je contact zoeken met de mantelzorger, die je vaak ontzettend veel informatie kan geven over de cliënt. Dit kun je als verzorgende dan direct noteren. Daarnaast is het goed voor de band tussen jou en de mantelzorger om alvast een contactmoment te hebben. Dat geeft de mantelzorger het gevoel dat hij gezien wordt, en geeft jou zinvolle informatie.’

4. Geef de mantelzorger en cliënt regie bij de verhuizing: ‘Soms zijn we in instellingen zo gewend dat dingen op een bepaalde manier gaan, dat we vergeten dat er ook wat te kiezen valt voor de cliënt en familie. Zo kan het voor hen heel anders aanvoelen als je vraagt: “Hoe laat zou u willen verhuizen?” In plaats van mede te delen dat om 11 uur de verhuizers op de stoep staan.’

5. Overvraag de cliënt niet op de dag van de verhuizing: ‘De voorgaande tips over contact zoeken met de mantelzorger en de thuiszorgorganisatie, zijn een goede voorbereiding van de verhuizing van de cliënt, die op zichzelf al heel ingrijpend is. Als je hem op de dag van de verhuizing dan ook nog eens allemaal vragen stelt over wie hij is, en welke zorg hij nodig heeft, is dat extra belastend op een toch al zware dag. Dit voorkom je door je goed voor te bereiden.’

Verzorgenden merkten door de verhuishandreiking duidelijk verschil met voorheen: ‘Bewoners liggen op de verhuisdag niet meer op bed en hebben meer energie.’ Lees meer >>

6. Blijf op de dag van de verhuizing kalm: ‘Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar er komt vaak zoveel op een verzorgende af, als er een nieuwe cliënt komt, dat het dan soms lastig is om het hoofd koel te houden in alle hectiek. En daar scoor je echt negatieve punten mee bij de familie. Sommige verzorgenden zien er zelfs tegenop, omdat er dan zoveel moet gebeuren. De meeste stress kun je voorkomen door je voor te bereiden, maar te allen tijde geldt: zorg ervoor dat je rust uitstraalt op de dag van de verhuizing. Dus als je de cliënt en de familie verwelkomt, zet dan je pieper even uit, ga ernaast zitten, en heb de volle aandacht voor de cliënt en zijn naasten, zodat ze zich echt gezien voelen. Dus ga bijvoorbeeld niet half in de deuropening staan. Als het druk is, kun je dit aangeven door te zeggen: “U ziet dat het momenteel erg druk is, ik ga even iemand helpen, maar drink rustig uw kopje koffie, dan kom ik over een half uurtje bij u terug.” Het kost misschien wat energie, maar als je een gehaaste, gestreste eerste indruk wekt, moet je dubbel zo hard werken om het vertrouwen weer te herstellen.

7. Vermijd het woord ‘opname’: ‘Veel verzorgenden spreken nog over een “opname”. Dit woord verwijst vaak naar een klinische setting en daarmee ook naar het oude beeld van verpleeghuizen. De verpleeghuizen van nu hebben veel aandacht voor ‘wonen’ en het ‘ zo thuis mogelijk voelen’. Gebruik daarom het woord “verhuizen”. Houd er wel rekening mee dat de term verhuizen soms ‘te positief’ kan klinken. Het woord geeft een bepaalde keuze aan, die sommige cliënt en mantelzorgers niet zo ervaren. Wees er alert op dat het woord opname in sommige situaties misschien beter op zijn plaats is. Aan de bewoner merk je welke term hij het prettigst vindt.’

8. Betrek de mantelzorger actief in elk stadium van de verhuizing: ‘Bied de mantelzorger in elke stap in het verhuisproces ondersteuning aan. Het begint met het erkennen van de rol die de mantelzorger heeft en hoe hij dit ervaart. Voor de mantelzorger is de verhuisperiode vaak emotioneel belastend . Het betrekken van de mantelzorger bij het proces is belangrijk. Maar het zelf bieden van mantelzorgondersteuning of het verwijzen naar hulpverleningsinstanties of een lotgenotencontact groep en kan ook heel waardevol zijn. Dit kan door middel van een gewoon gesprek, maar ook door middel van vragenlijsten, zoals de Ervaren Druk Informele Zorg (EDI Z).’ 

Klik hier voor andere handige tiplijstjes voor verzorgenden >>

Tijdschrift voor Verzorgenden is hét vakblad voor verzorgenden in de ouderenzorg. Met het laatste nieuws, klinische lessen en tips en tricks voor verzorgenden. Naar abonneren >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.