Rosita Reimink, cardiologieverpleegkundige en educatieverpleegkundige in het Isala ziekenhuis te Zwolle vindt dat het voor een verpleegkundige steeds belangrijker is goed te klinisch redeneren. Omdat spelenderwijs leren volgens haar beter beklijft, ontwikkelde ze samen met een collega een speciaal klinisch redeneren-spel.
Waarom een spel over klinisch redeneren?
‘Door de jaren heen zie ik steeds meer het belang van klinisch redeneren, oftewel, de “waarom-vraag” van onze zorg kunnen benoemen. Waarom doe ik bij deze patiënt controles? Waarom heb ik een niet-pluis-gevoel? Waarom ligt deze patiënt aan de monitor? Wat is de reden dat deze patiënt een onregelmatig ritme heeft? Ons team is al vrij goed met klinisch redeneren bezig, maar om dat ook zo te houden bedacht ik samen met mijn collega Sandra een spel over klinisch redeneren.’
Hoe werkt het spel?
‘Het spel lijkt op ganzenbord en start met introduceren van een casus. Vervolgens gooit ieder team om de beurt met een dobbelsteen en komt met een pion op een vakje met ‘VMS thema-vraag’, ‘cardiologievraag’ of ‘klinisch redeneren-stap’. Vervolgens trek je uit één van de drie stapeltjes een kaartje waarop de vragen staan, zoals: ‘Noem het verschil tussen rechts en links decompensatie’, ‘Noem 3 complicaties bij CAG’, ‘Welke acties moet de verpleegkundige uitvoeren bij een NRS-score van 4’, noem maar op. Door met elkaar het spel te spelen, kennisvragen te beantwoorden en ervaringen uit te wisselen zorgt dit uiteindelijk ervoor dat de kennis wordt vergroot én dat je actief met klinisch redeneren bezig bent.’
Hoe reageerden collega’s op het spel?
‘Wij hebben dit spel nu één keer gespeeld, en ze waren enthousiast. We zijn nu bezig met wat kleine aanpassingen en willen het vanaf oktober maandelijks gaan spelen op de afdeling. Dit gebeurt na een dagdienst of voor een late dienst zodat collega’s er niet extra voor hoeven te komen. Het spel wordt nu alleen binnen het hartcentrum gespeeld maar wordt binnenkort ook gepresenteerd in het educatie overleg van het ziekenhuis. Ook hebben we een plan geschreven om het verder in het ziekenhuis te implementeren en organiseren we twee avonden over klinisch redeneren waarbij ook Marc Bakker (de ontwikkelaar van de klinisch redeneren methode die bestaat uit zes stappen: Proactive Nursing, red) aanwezig is.’
Wat wil je met het spel bereiken?
‘Mijn ideaalbeeld is dat klinisch redeneren onderdeel wordt van de dagelijkse praktijk. Met het spel wissel je ervaringen uit en komt er meer diepgang.’
Wil je meer informatie over het klinisch redeneren spel? Neem dan contact op met ro.reimink@isala.nl
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account