Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Overspoeld door werkdruk? Kies de juiste interventie

Menig verpleegkundige loopt er tegenaan: een te hoge werkdruk. Dit kan soms zo uit de hand lopen dat een conflictsituatie op de werkvloer ontstaat. Een interventie kan uitkomst bieden, maar kies wel de juiste. Conflictbegeleider Alexandra van Smoorenburg legt uit.
Overspoeld door werkdruk? Kies de juiste interventie

Bij een conflictsituatie kan een conflictcoach, bemiddelaar, mediator of advocaat uitkomst bieden. Helaas kiezen werkgevers of werknemers vaak voor de verkeerde interventie. Dit kan volgens Alexandra Smoorenburg uiteindelijk veel geld, tijd en emotionele schade kosten. Om goed te begrijpen welke soort interventie het meeste baat biedt bij welke conflictsituatie, legt Van Smoorenburg een casus van één van haar cliënten voor, waarin verschillende soorten interventies nodig waren.

Conflictcoach
‘Een aantal jaar geleden kwam er een ouderenadviseur bij mij langs, Marije. Ze was zeer betrokken bij de ouderen en deed haar werk met veel toewijding. Maar toen kwamen er reorganisaties, drie maar liefst. Zij bleef als enige ouderenadviseur van haar team over. Tegelijkertijd kwamen er meer klanten bij, en ook nieuwe problematiek. Ze had weinig contact met haar leidinggevende, die op een andere locatie zat.

Marije kreeg haar werk niet meer af, maar begreep dat er geen geld was voor versterking. Toen begonnen rugklachten op te spelen. Langzaam maar zeker werd de werkdruk haar teveel. Bij haar bezoek aan de bedrijfsarts schoot ze vol. Ze was kwaad en voelde zich tegelijkertijd schuldig. Had ze meer moeten doen?’

Interventie
De bedrijfsarts adviseerde haar een conflictcoach in te schakelen. Van Smoorenburg: ‘Een conflictcoach biedt individuele begeleiding. Marije was niet ziek, maar niet erg conflictvaardig. Ze zag geen mogelijkheden om haar probleem aan te pakken. De wil om tot een oplossing te komen was er echter wel, wat een belangrijke voorwaarde voor conflictcoaching is.’

Via gesprekken kwam Marije erachter dat ze allerlei problemen op haar werk had waar ze zelf niet verantwoordelijk voor was. Smoorenburg: ‘Door haar beleving in te duiken, lukte het haar om het schuldgevoel dat ze constant met haar meedroeg los te laten. Om de problemen van haar klanten minder mee naar huis te nemen, richtte ze haar werk anders in. Verder was het zaak dat ze met haar leidinggevende ging praten. Dit gesprek bereidden we samen goed voor. Uiteindelijk verliep dit gesprek zeer soepel, haar leidinggevende gaf aan dat ze zeer tevreden over Marije was en begrip voor haar situatie had. Hierdoor kwam er gelijk weer nieuwe positieve energie bij Marije vrij.

Ze kreeg werkbegeleiding en één keer per maand overleg met haar leidinggevende. Bovendien zou er een vaste vrijwilliger komen die haar zou gaan bijstaan in haar werk.’

Bemiddelaar
‘Een paar jaar later kwam Marije opnieuw bij me. Ze was vier vrijwilligers verder en ze had een nieuwe leidinggevende. Door de constructie met de vrijwilligers, was haar werkdruk alleen maar hoger geworden: zij namen al het eenvoudige werk van haar over. Hierdoor was zij zelf alleen nog bezig met zware gevallen, zoals uithuisplaatsing of mishandeling. Bovendien bleek het inwerken en begeleiden van de vrijwilligers haar enorm veel tijd en energie te kosten. Haar leidinggevende was alleen maar bezig met het overleven van de organisatie. Inmiddels was ze wel in staat het gesprek aan te gaan, maar haar leidinggevende had geen ruimte voor haar.

Interventie
De bedrijfsarts constateerde werkstress door werkdruk. Niet alleen had ze er zelf onder te lijden in de vorm van slaap- en rugklachten. Ook op het thuisfront kreeg ze problemen. Belangrijk in dit verhaal is echter dat Marije haar werk nog steeds leuk vond. En het liefst een goede relatie met haar werkgever wilde. Van Smoorenburg: ‘In zo’n geval is oplossingsgerichte bemiddeling de beste interventie. Hierbij ga je in contact (werkgever én werknemer) een oplossing zoeken.

Creatieve oplossing
In overleg met elkaar kwam er overeenstemming over het probleem en de aanpak. Meer capaciteit zat er niet in, dus er moest creatief naar oplossingen gezocht worden. Deze zochten Marije en haar leidinggevende in de hoek van slimmer werken en zorginnovatie. Samen met haar werkbegeleider spitte Marije haar werk door om te kijken waar het beter of eenvoudiger kon. En in overleg met de kwaliteitsmedewerker van de organisatie ontwikkelden ze samen een organisatieoverstijgend zorginnovatieproject.

Ze ontwikkelden bijvoorbeeld een app met netwerkgegevens van de sociale kaart voor de vrijwilligers en onderzochten mogelijkheden voor online begeleiding voor ouderen en voor elkaar aanvullende dienstverlening. Dit traject gaf veel voldoening waardoor Marijes plezier in het werk snel terugkwam.

Mediation
Het had ook gekund dat Marije in bovenstaande situatie het niet meer had zien zitten. Dat ze het gevoel had gehad op een zinkend schip te zitten. Van Smoorenburg raadt in zo’n situatie een mediator aan. ‘Mediation is begeleide onderhandeling. Dit is met name aan de orde als je denkt: Ik ben er klaar mee, tenzij…De mediator begeleidt het onderhandelen over de zakelijke aspecten van het conflict, geeft meestal aan wat gebruikelijk is, maar laat de beslissing over de verdeling, regeling of werkafspraken bij de partijen zelf.’

Van Smoorenburg geeft aan dat mediation alleen werkt als je on speaking terms bent met elkaar. Spelen er nog grote emoties, wil je alleen maar je gelijk halen of gun je de ander niks, dan zal dit een ave rechts effect op de onderhandelingen hebben en is het afbreukrisico groot.

Ook adviseert Van Smoorenburg om, voor je aan mediation begint, toch even uit te zoeken hoe je juridisch staat. Dit kan bij het juridisch loket, of de vakbond. Zij kunnen aangeven of je een duidelijk juridisch punt hebt, of dat er zelfs sprake is van een strafbaar feit. Is dat laatste het geval, dan kun je beter een advocaat ter hand nemen.

Advocaat
Is er sprake van juridisch misstand en wil je dit aan de kaak stellen, dan kun je een advocaat inschakelen. Die zal alleen jouw belangen behartigen. Het gaat hierbij hard tegen hard. Van Smoorenburg: ‘Denk er goed over na voordat je over gaat tot een juridische interventie. Je moet bereid zijn je baan te verliezen, want de relatie met je werkgever zal er zeker onder lijden. Het kan de enige juiste weg voor je zijn, maar hou er rekening mee: het kost veel tijd, geld en energie.’  

Door Rachel van de Pol in samenwerking met conflictbegeleider Alexandra van Smoorenburg.

Redactie Nursing.nl

Eén reactie

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden