Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

13 knelpunten in de overdracht van ziekenhuis naar thuiszorg

Nursing-blogger Sandra is bij een congres waar de overdracht tussen ziekenhuis en thuiszorg wordt besproken. Er blijkt nogal eens wat te missen aan de overdracht uit het ziekenhuis. Wat gaat het vaakst fout? We vroegen de wijkverpleegkundigen in de redactieadviesraad van Nursing.

1. De overdracht is een voorgedrukte uitdraai die her en der is ingevuld met een kruisje of vinkje. Dit kost veel leeswerk, maar geeft niet veel informatie.

2. De overdracht is juist té summier: het ziektebeloop en eventuele complicaties ontbreken, in uitzonderingsgevallen zelfs de diagnose.

3. Een actueel medicatieoverzicht ontbreekt. Wat gebruikt de patiënt op dit moment, welke medicatie is onlangs gestopt, welke nieuw? Hoe vaak moet de cliënt zijn medicatie hebben? Soms is wel medicatie meegegeven, maar zonder informatie over de dosis.

Blog Sandra: 'Verpleegkundigen, stop met klagen'
Sandra is bij een congres waar de overdracht tussen ziekenhuis en thuiszorg wordt besproken. Er blijkt nogal eens wat te missen aan de overdracht uit het ziekenhuis. Lees de blog van Sandra.

4. Bestelnummers voor bijzondere materialen ontbreken.

5. Er is geen duidelijk wondplan (niet alleen bij ontslag, ook na polibezoek).

6. Uitvoeringsverzoeken voor verpleegtechnische handelingen ontbreken.

7. Er zijn geen spullen meegegeven (sondevoedingssystemen, tussenstukjes voor draintjes, dopjes, opvangzakken, spuitjes, naalden, gaasjes, incontinentiemateriaal, wondmateriaal etc.) om de eerstvolgende avond/nacht of het weekend door te komen.

8. Het ontslag is uitgesteld, maar de thuiszorg is niet op de hoogte gebracht. 'Staan we voor niets voor de deur.'

9. De thuiszorg is überhaupt niet op de hoogte van het ontslag. 'Dan krijgen we ´s avonds een boos telefoontje van een cliënt die thuis zit te wachten op zorg.'

10. Onvolledige informatie over de achteruitgang van de cliënt ten opzichte van voor zijn opname, of specifieke voorschriften op het gebied van revalidatie/nazorg.

11. Informatie over contactpersonen ontbreekt.

12. Familieleden en/of andere mantelzorgers zijn niet precies op de hoogte van de situatie en prognose van de patiënt.

13. Er zijn geen afspraken met de patiënt gemaakt over eventueel NR-beleid of een verklaring om in bepaalde gevallen niet te behandelen.

Dit rijtje met veelgemaakte fouten is eerder gepubliceerd in Nursing juni 2013, bij het artikel 'Veilig thuiskomen' door Caroline Hanrath.

Nienke Berends

2 reacties

  • JE Agterdenbos-Moerland

    Heel herkenbaar, maar gelukkig gaat het steeds vaker wel goed hier in de omgeving Tilburg. Wat wel vaak verwarring geeft, zijn de medicijnlijsten van het ziekenhuis met de merknamen en de doosjes van de apotheek met de naam van werkzame stof. Als de apotheek nog open is, mogen die dat gaan oplossen, maar als het na sluitingstijd is ben je daar veel tijd mee kwijt.

  • piet janssen

    Zoals altijd, onvoldoende communicatie. De problematiek bestaat al zolang ik zorg verleen, bijna een halve eeuw. Waarom er nog steeds geen landelijk eenduidig formulier bestaat snap ik dan niet. Of is dat te behoudend en veranderen we liever per streek per week en overal anders ...

    Een lachertje is bijvoorbeeld actueel medicatieoverzicht. Ook als patient nooit gezien, pas op eigen verzoek wordt een papiertje uitgeprint waarop alle medicatie die de laatste 5 jaar is verstrekt. Vreemd omdat iedere arts/specialist ook een rijtje bijhoud en wonder oh wonder, niet allemaal hetzelfde rijtje ... vreemd

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden