Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Blog Sandra: 'Verpleegkundigen, stop met klagen'

Sandra is bij een congres waar de overdracht tussen ziekenhuis en thuiszorg wordt besproken. Er blijkt nogal eens wat te missen aan de overdracht uit het ziekenhuis.
Blog Sandra: 'Verpleegkundigen, stop met klagen'

Ik zit op een congres. Tijdens een symposium wordt de overdracht besproken. De overdracht tussen ziekenhuis en thuiszorg. Plotseling blijk ik omringd door thuiszorgverpleegkundigen. En die thuiszorgverpleegkundigen spreken met zijn allen vurig over mijn ziekenhuiscollega's en mij. Wij doen het namelijk fout.

Er blijkt nogal eens wat te missen aan de overdracht uit het ziekenhuis. Details over wondzorg of gesteldheid. Het schijnt dat ziekenhuisplegen de wijkzusters nogal onderschatten en daardoor de moeilijke woorden weglaten. Woorden die heel specifiek aangeven hoe het met de patiënt moet. En soms wordt zelfs de hele overdracht vergeten.

Knelpunten overdracht
Er blijkt nogal eens wat te missen aan de overdracht uit het ziekenhuis. Wat gaat het vaakst fout? We vroegen de wijkverpleegkundigen in de redactieadviesraad van Nursing. 13 knelpunten in de overdracht van ziekenhuis naar thuiszorg

Ik ben het met de boze meute om mij heen eens. Dat is onvergeeflijk. Start je goede zorg op in een ziekenhuis, regel je keurig zorgcontinuïteit voor thuis, licht je de collega na jou niet in. Een stommiteit. Absoluut.

Maar dan. Dan gaat de verpleegmenigte om mij heen draaien en kolken. De mensen zijn boos. De ervaringsverhalen over falende ziekenhuisoverdrachten versterken wat ze al dachten van 'het ziekenhuis'. Iemand schiet overeind en vraagt de gastspreker: 'Bij wie moeten we klagen over dit falen van het systeem?'

De gastspreker fronst en spreekt dan ijskoud de woorden: 'Dat vind ik geen interessante vraag'. De roerige menigte komt volledig tot stilstand. Wat denkt deze man wel niet? Maar hij licht zijn woorden toe: 'Als jij je stoort aan deze slechte overdrachten, dan moet jij ermee aan de slag'.

De mevrouw die durfde spreken, verzet zich en haar collega's schuiven aan. Als het ziekenhuis faalt, moet toch dáár iemand aan het werk? 'Als jij je stoort', houdt de spreker vol, 'moet jij het aanpakken'. Een geroezemoes stijgt op uit de zaal vol honderd of meer verpleegkundigen.

Het spijt me, collega's, maar ik erger me hieraan. Dit is precies wat wij doen, verpleegkundigen. Wij roepen dat iemand maar eens iets moet ondernemen. Lieve collega's, onderneem! Ga in gesprek met die ziekenhuiscollega's of reageer hieronder, want ik ben er zo eentje. Licht je zorgen toe en kom met een goed voorstel. Wat wil je wel horen of lezen. Hoe kan ik van jou leren?

Maak de wereld beter. Opstaan in deze groep is al heel dapper. Zet dat voort. Sta op uit de groep. Stap eens in een andere groep. Kom met ideeën. Verpleegkundigen, stop met klagen. Of klaag gerust, maar pak eens lekker door. Je zult zien, het voelt oppermachtig als je zelf de problemen de wereld uit helpt.

Wie durft?


Gerelateerde tags

16 reacties

  • Schoenmakers

    @ Karin de Bruin
    Ik ben ook geïnteresseerd in het kwaliteitsvoorstel en implementatieplan mbt de overdracht.
    Zou je deze naar mij willen mailen? simone.schoenmakers@hotmail.com

    Bedankt alvast,

    Simone

  • Regina Reitsma

    @karin de Bruin,

    Ik ben ook wel erg geintresseerd in het overdrachtsoverformulier.
    Zou je dit eventueel door kunnen mailen?
    Mijn emailadres; regina-reitsma@hotmail.com

    Alvast bedankt

    Mvg, Regina

  • k van de polder

    Karin ik ben zeer geinteresseerd in het digitale overdrachtsformulier. Kun je mij de info daarover toesturen. Dit is mijn mailadres: vande.polder@caiway.nl alvast bedankt Carla

  • St Ceulemans

    @karin de bruin, ik ben wel geinteresseerd is dat overdrachtsformulier. Zou je dit eventueel kunnen doormailen? mijn email adres is stefanie_ceulemans@hotmail.com

    Alvast bedankt!

  • Danielle van de Mortel

    Haha, ik was erbij. Helemaal met je eens. Nog altijd goed geholpen en goede reactie gekregen als ik een telefoontje pleeg naar het ziekenhuis.

  • Karin de Bruin

    Wij hebben als studenten HBO-V deeltijd, die ook werkzaam zijn in de thuiszorg, een kwaliteitsvoorstel en een implementatieplan gemaakt over hoe de overdracht verbeterd kan worden vanuit de thuiszorg naar het ziekenhuis. Inclusief een digitaal overdrachtsformulier met alle relevante info. Ik stuur het graag op naar degene die hiervoor interesse hebben.

  • L Jongkind

    Wij zijn een zorgketen met ziekenhuis, verpleeghuis, verzorgingshuis en thuiszorg. Op dit moment wordt er door vertegenwoordigers van alle geledingen gezamenlijk een nieuw overdrachtsformulier ontwikkeld, die voor alle locaties gaat gelden (dus vice versa, voor bijvoorbeeld de thuiszorgcliënt die opgenomen wordt in het ziekenhuis).

  • E Lindemans

    Ja verbeter de wereld en begin bij jezelf.Ontwerp een formulier voor mijn part waar alles op staat wat van belang is.Vraag je af wat de ánder moet weten om e.e.a. goed te laten verlopen vice versa en ga nou eindelijk een respectvol met elkaar om.De verpleegkundigen in de thuiszorg pakken heel wat aan, daar hebben de verpleegkundige in een ziekenhuis geen idee van.Ik kan het weten want ik werk daar nog wel eens, de verpleegkundigen in een ziekenhuis werken in een hele andere structuur.Weet je het niet van elkaar? nou wat let je dan om een middag bij elkaar te komen en dat eens uit te wisselen, wees creatief.Leg het uit en oordeel niet zo hard over elkaar, dan wordt het veel leuker allemaal en de patiënt/cliënt vaart er wel bij.Als ik in de thuiszorg een voorschrift van de wondverpleegkundige niet als zinvol zie of de wond gaat achteruit dan bel ik haar/hem en bespreek dat, dan ga ik echt niet zitten wachten tot de volgende afspraakdatum.

  • Ria Terlouw

    Helemaal mee eens dat ér veel verbeterd kan worden voor wat betreft de overdracht maar we hebben elk boter op ons hoofd.
    Hoe vaak krijgt het ziekenhuis een goede overdracht van ons ( de thuiszorg) als er iemand opgenomen moet worden???
    Zeker bij cliënten die het zelf niet goed kunnen verwoorden wel prettig voor de verpleegkundige in het ziekenhuis.
    Dus verbetering nodig JA maar dan voor alle partijen.

  • B Hengeveld

    Hopsa, deze gaat op kantoor op A3 formaat aan de muur.

  • AMJ Lont

    En dat met al die smartphones,apps, e-mails , s-messen, statussen en rapporten, facebooks, linkedins, helpdesks en vaktijdschriften.

  • Chris Extra-cura

    Hallo Sandra, ik ben het zelfs zo met je eens dat ik na jaren in de zorg en bij een leverancier van wondbehandelingsproducten te hebben gewerkt nu een bedrijfje ben gestart dat precies dat probleem wil aanpakken.
    De sleutel zit m.i. niet in het maken van transmurale afspraken maar in de borging van die afspraken omdat je met veel verschillende mensen en organisaties in de keten te maken hebt.
    Dat kan betrekkelijk eenvoudig met procesmanagement software bereikt worden. Meer informatie kun je vinden op de website van extra-cura.

  • Ruth van Dam

    Zeker mee eens , Sandra. Iedereen heeft zijn eigen verantwoording. Met afschuiven komt niemand verder en verbeteren we niet de zorg.
    Ik sta aan het bed in de thuiszorg, klopt er iets niets met de overdracht, mis ik iets in de overdracht, ik hang gelijk aan de telefoon. Wij hebben toch allemaal het zelfde doel : goede zorg voor de patiënt !!!

  • Cge Brouwers

    Helemaal mee eens, Sandra. En waarom zo'n scheidslijn tussen intra- en extramuraal? We zijn allen collega's. Ik merk altijd dat als ik mensen direct aanspreek (ik werk in de wijk) ik hele positieve reacties krijg van ziekenhuisplegen.

  • F. Tolsma

    Helemaal met je eens, Sandra. We leven in een maatschappij waarbij de ander altijd verantwoordelijk is voor dat wat niet goed gaat. Zelf zijn we nooit verantwoordelijk. We verschuilen ons achter het team waar we in werken, de laag die boven ons werkt en zij die hun zaken niet op orde hebben.
    Zelf initiatief nemen wordt beloond. Al ben je kleinduimpje in de grote wereld, ieder initiatief om tot betere zorgverlening te komen is van meerwaarde.

    Steek hand in eigen boezem, pak je verantwoordelijkheid en stop met wijzen naar de ander!

    Mooi blog.

  • Jos Kaldenhoven

    Sandra, spijkertje op de kop! Alleen: als je e.e.a. aankaart op een afdeling, dan wordt beterschap beloofd. Vervolgens krijg je een week later in je avonddienst een boos iemand aan de telefoon, die zit et wachten op de wijkzorg. Alleen: wij hebben niks door gekregen..... M.i. ontbreekt in de checklist (jawel, toch nodig!) het hoofdstuk 'thuis zorg geregeld'?!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden