Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Dol op domotica?

Het wordt steeds makkelijker, werken in de thuiszorg. Zeker als je het afzet tegen vijftig jaar geleden, toen de wijkzuster, keurig met gestreken schort, op haar damesrijwiel de cliënten langs ging.
Dol op domotica?


Geen werkdruk, geen planning via de computer, zorgregistratie via de handheld Personal Digital Assistant (PDA) of specialisten die telefonisch contact zoeken. Nee, als je vragen had, dan kon je iemand langs sturen bij het Kruisgebouw. Daar werd je vraag genoteerd in een schrift, en de zuster zou nog wel contact opnemen.

Vandaag de dag gaat dat heel anders, want elke wijkverpleegkundige of verzorgende is telefonisch bereikbaar. De werkgever kan via de registratie in de PDA in realtime zien waar iemand op dat moment aan het werk is.

Maar domotica thuis, dat maakt het pas eenvoudig! Neem bijvoorbeeld het systeem waarmee je met een druk op de knop licht, warmte en eventuele vochtigheidsgraad kunt regelen in huis. Je kunt op zo’n kastje ook de alarminstelling van je huis aan- en uitzetten, de sociale alarmering activeren, de voordeur opendoen of het koffiezetapparaat aanzetten.

Recent was te lezen dat patiënten via sms hun pijnscore kunnen doorgeven aan de specialist, die daar dan vervolgens een aangepast medicatievoorschrift op los laat. Niks meer vragen hoe het ermee gaat; een sms-je is voldoende... Wondzorg kan een stuk eenvoudiger: de wond wordt gefotografeerd, via de PDA doorgestuurd naar de wondspecialist van het team, die per sms kan aangeven of de juiste therapie wordt gevolgd of dat er andere verbandmiddelen moeten worden gebruikt. De PDA kan ook gebruikt worden als alarmeringssysteem: valt er iemand dan krijgt de zorgverlener daar automatisch een melding van. Eventueel is er dan via de PDA een camera in te schakelen die een beeld geeft wat er aan de hand is. Kortom: schier onbegrensde mogelijkheden!

Het is allemaal mooi en prachtig, maar: als de stroom nou uitvalt, of de accu van je PDA is plotseling leeg (of kapot, zoals mij recent overkwam), wat dan? Vertrouwen we te veel op de technische mogelijkheden van nu? Wie het weet mag het zeggen…

3 reacties

  • no-profile-image

    Josien Cobben

    Het is evident dat er bij gebruik van apparatuur die dient ter vervanging van medisch- of zorgdossier een protocol of noodprocedure in het leven wordt geroepen (zoals ook bij papieren archief/dossier) waarin wordt vastgelegd wat de route is bij haperen van de techniek zodat zorgvuldig handelen van zorgverleners en de zorg aan cliënten gewaarborgd en verantwoord blijft. Als een systeem binnen korte tijd (1 maand?) 13 maal vastloopt dan dient hierop actie te worden ondernomen (technisch, technische ondersteuning en/of gebruik apparatuur) Techniek dient altijd betrouwbaar te zijn c.q. te werken. Nieuwe ontwikkelingen brengen altijd nieuwe werkwijze en routines met zich mee. Bij goede inrichting wordt het dus 'lang leve de toekomst'





  • no-profile-image

    Ano

    Vandaag gebeurt in de wijk: PDA viel uit. Alle gegevens zijn dan voor verloren. Bij terminale clienten kom je thuis en vraag je hoe het gaat; want rapporteren doe je tegenwoordig via de PDA. Natuurlijk gaat het niet; familielid ligt terminaal, terwijl je geen gegevens hebt. De communicatiemap op het wijkgebouw is inmiddels weggehaald, want schriftelijke communicatie moet vervangen worden... Mondeling communiceren is niet meer mogelijk; alle collega's beginnen door bezuinigingen vanuit huis. De vraag is: Moeten wij ons blind vertrouwen op apparatuur??? Ik vind van niet. Het gaat ten koste van de client en de frustratie naar de zorgverlener toe. (In korte tijd is mijn PDA al 13 x vastgelopen wegens foutmeldingen in het systeem) Lang leve vroeger!





  • no-profile-image

    Redactie Nursing

    Lees ook het artikel over domotica in de zorg in het oktobernummer van Nursing. (Verschijningsdatum 3 oktober.)





Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden