Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Blog Sandra: 'Ziek van pillen'

Sandra's patiënt zegt dat hij ziek wordt van zijn pillen. Nee, niet van de werking. Van de apotheek.
Blog Sandra: 'Ziek van pillen'
Foto: Arno Massee

Mijn patiënt gebruikte al jaren Prevalin®, vanwege ernstige hooikoortsbeperkingen. Bij een herhaalrecept, krijgt hij ineens cromoglicinezuur. 'Is hetzelfde,' zegt de apotheek. Zal toch ook wel moeten, denk ik. Het zou niet best zijn als je een minder goed werkend medicijn krijgt, uit geldbesparende overwegingen. Mijn patiënt pakt de cromoglicinezuur vol vertrouwen aan. Maar hij blijft snotteren. Vandaag, morgen, volgende week.

Hij gaat terug naar de apotheek. Die zegt dat het onmogelijk is, deze snotneus en traanogen. De patiënt stapt niezend en buiten adem naar de huisarts. Die geeft hem gelijk. Die apotheken doen ook maar, zegt de arts. Daarna schrijft hij weer prevalin voor en dat is dat.

Terug bij de apotheek moet mijn patiënt benadrukken dat hij prevalin móet hebben van de huisarts 'en niet die chromosomezuur'. 'Chromo-wat?' vraagt de apothekersassistente. 'O, cromoglicínezuur!' Ja maar nee, prevalin geven ze niet meer mee. Mijn patiënt briest en snottert nu van allergie en emotie. Slaat met zijn vuist op de balie. De assistente belt geschrokken met de huisarts. Na twintig minuten heeft zij prevalin. Het is er dus wel.

Lees ook... 
Sandra schrijft vaker over medicatie. Zo vroeg ze zich eerder al af hoe andere verpleegkundigen het doen met al dat checken in het kader van High Risk Medication. Lees die blog>>>

Zomaar een verhaal dat mijn patiënt mij vertelt, als ik zijn thuismedicijnen inventariseer. O ja, en hij gebruikt Losec®. 'Nou ja', zegt hij, 'omeprazol heet dat nu ineens. Ook goedkoper'. Hij knipoogt. Mijn ziekenhuisapotheek maakt daar echter even later 'Pantozol®' van. Nog goedkoper, gokt mijn collega.

Op dag 1 van de ziekenhuisopname mag mijn patiënt zijn eigen omeprazol gebruiken, omdat ik nog geen pillen heb ontvangen van het ziekenhuis. Op dag 2 krijgt mijn patiënt ineens mijn gele ovaaltje, Pantozol®. De patiënt kijkt mij vragend aan. Geduldig leg ik uit: 'Dit is nu uw maagbeschermer'.

Als mijn patiënt vier dagen later wordt ontslagen, ben ik vrij. Mijn collega geeft keurig een 'overzichtelijk' medicijnlijstje mee: 'Morgen moet u twee pilletjes prednison van 20 milligram gebruiken. Overmorgen en de dag erna drie van 10 milligram'. Hij wijst keurig waar alles staat. 'Dan gebruikt u nog naproxén (de patiënt noemt het 'napróxun', 'Is dat hetzelfde, broeder?'), uw eigen enalapril... (de patiënt fronst en na een minuut komen ze er samen achter dat dat de renitec is. Die naam kent de patiënt wel) en dan krijgt u nog de Pantozol®.' (Geen reactie. 'Panto-prá-zol?' probeert mijn collega. De patiënt heeft geen idee. 'Een maagbeschermer', zegt mijn collega. 'O, de omeprazol' roept mijn patiënt opgelucht. 'Nee, pánto-prazol', zegt mijn collega'. Arme, verwarde patiënt.)

Medicijnquiz: medicatie bij warm weer
Hoe is het gesteld met jouw medicijnkennis? Doe de medicijnquiz en verdien een accreditatiepunt voor het kwaliteitsregister V&V. Ga naar de quiz>>>

Pillen met moeilijke namen, die ineens weer anders heten. Namen die überhaupt door patiënten niet uit te spreken zijn of te onthouden. Mijn patiënt was nog volledig helder van geest, maar is nu totaal de kluts kwijt van het pilgewissel. De huisarts zegt dit, de apotheek dat, de verpleegkundige nog iets anders... En al die verschillende namen moeten hetzelfde effect bewerkstelligen, maar doen dit af en toe niet. Is dat een tussen-de-oren-gevoel of moeten we apotheken meer in de gaten gaan houden? Maken apotheken een potje van de gezondheid van mijn patiënt?

Gerelateerde tags

5 reacties

  • piet janssen

    Zolang apothekers alleen de wettelijke regels volgen maken
    zij er een potje van ... In bovenstaand voorbeeld zal er voor de pantoprozol zelfs betaald moeten worden, immers de eerste maand nieuwe maagprotectie is voor eigen rekening.
    Als verpleegkundige heb ik ook altijd gezegd dat maakt niet uit, werkzame stof is werkzame stof. Als medicatiegebruiker kom ik erachter dat dit absoluut fout aangeleerd is ... er is wel degelijk verschil, soms enorm (selokeen vs metoprolol succinaat vs tartaat, van vol levenslust tot halfdood op de bank)
    Ook apothekers zijn er voor de patiënten, niet om zich te verschuilen achter overheid of verzekeraars ...

  • J.S. Herrewijnen

    Een potje maken met een knipoog, maar zeker... heel herkenbaar bij mijn clienten. 'Waarom krijg ik nu een ovale metformine? Ik kreeg altijd een ronde!' En de apotheek kan het niet meer leveren, want het is nu een ovale. Client in de stress, begrijpt niet dat het niet meer geleverd kan worden. Apotheek zegt 3x sorry, maar kan het toch echt niet leveren, 4 telefoontjes met de huisarts en apotheek verder en het is geregeld. Gaat veel tijd voor wijkverpleging/mantelzorg in zitten en veel stress bij de client omdat die denkt niet het goede tabletje in te nemen. Zomaar een voorbeeld uit de praktijk. Ik snap dat de apotheek ook regels heeft, maar het menselijke stukje ontbreekt soms door al die regels.

  • Inge van Duin

    De reactie dat apotheken een potje maken van de gezondheidszorg vindt ik erg kort door de bocht. Echter komt dit verhaal zo bekend voor, zeker als wijkverpleegkundige zijn er veel van deze klachten te horen.
    Het zou fijn zijn als er wat minder makkelijk geswitched wordt van contracten/leveranciers waardoor de patient zoveel mogelijk zijn oude vertrouwde medicijnen krijgt. Daar waar inderdaad gevraagd wordt om een specifiek merk, wordt dat niet voor niets, neem inderdaad de patient serieus.

  • J van Vianen

    Dit neemt niet weg dat generieke geneesmiddelen niet altijd exact dezelfde werking hebben als de merkproducten.
    Waarom niet gewoon luisteren naar de klacht van de patiënt?
    In dit geval geeft dhr duidelijk niezend en snotterend aan dat de cromoglicinezuur niet werkt.

  • Loes .

    Tijdens het lezen van deze blog vraag mij af hoe je kunt denken dat de apotheek een potje maakt van de gezondheid van 'jouw patiënt' en of je wel enig idee hebt wat het werk bij de apotheek inhoudt. De apotheek is ook onderdeel van de gezondheidszorg en staat natuurlijk ook voor de gezondheid van jouw patiënt. De apotheek is er juist voor de medicatiecontrole en beschikken over de meeste kennis op dit gebied. Hierbij komt dat het beleid wat de apotheken moeten voeren; het verstrekken van generieke geneesmiddelen en niet langer de merkgeneesmiddelen wanneer de octrooi is vervallen, komt vanuit de verschillende zorgverzekeraars die vaak alleen nog het generieke geneesmiddel willen vergoeden. Dit uitleggen aan de patiënt is voor de apotheek dagelijkse kost en heeft niets te maken met er een potje van maken of dat er meer controle moet zijn op de apotheek door de verpleging.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden