Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Blog Sandra: 'Het leven is een spelletje'

Sandra twijfelt een beetje aan de nut en noodzaak van die serieuze spelletjes, 'serious games'. En als patiënten straks aan de hand van computerspelletjes handvatten krijgen voor hun problemen, is zij dan nog wel nodig?
<p>Ouderen spelen op de Nintendo Wii in de zorginstelling Transwijk in Utrecht</p>
Ouderen spelen op de Nintendo Wii in de zorginstelling Transwijk in Utrecht - Foto: ANP

Omdat werkdruk en personeelsbestand één op één-zorg voor mensen met dementie beperken, heeft Kenniscentrum Zorginnovatie met project 'In Touch' gezocht naar de mogelijkheden van happy games, eenvoudige computerspelletjes. Mensen met dementie ervaren het gamen als zinvolle en plezierige bezigheid. Het spelen op de iPad geeft een gevoel van prestatie en draagt bij aan een positief zelfbeeld, lees ik. Ook zorgverleners zien de games als een aangename aanvulling op het reguliere activiteitenaanbod.

Omdat de jongeren niet achter kunnen blijven in eLand, wordt nu gewerkt aan een computergame voor depressieve jongeren. Depressie is wereldwijd de belangrijkste ziekteoorzaak bij jongeren, beweert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). De komende jaren zal worden onderzocht of depressie en daaraan gerelateerde gezondheidsproblemen bij jongeren in de leeftijd van dertien tot achttien te voorkomen zijn. Serious gaming moet de mentale vitaliteit van deze jongeren versterken. Het spel is betaalbaar en toegankelijk en gaat aansluiten bij de leefwereld van de jongeren. Spelenderwijs leer je om te gaan met depressieve gevoelens. Niet bepaald een happy game dus.
Er zijn 'serieuze spelletjes' ontwikkeld om kinderen te laten ervaren wat de negatieve effecten zijn van drugs, 'The Great Flu' is een spel dat mensen uitlegt waar een virus vandaan komt en hoe je het kunt voorkomen en bestrijden. 'Grip' leert kinderen diabeteszelfzorg. Er is bijna geen ouder, juf of zuster meer nodig. Zo'n game (serieus als een medicijn, omdat het nu 'eHealth' wordt genoemd) wordt ingezet ter vervanging, vereenvoudiging en verbetering van bestaande hulp, niet als aanvulling. Klinkt een beetje griezelig. Mensen vervangen door computer.
Ook vraag ik me af, zijn de happy games voor ouderen niet zoals de tv waar ik mijn dochter voorzet, zodat ik even rustig kan koken?Hebben de positieve indrukken van zorgverleners rondom deze games niet gewoon te maken met het afleiden van hun zorggebruikers, zodat zij rustig met hun toiletrondes verder kunnen? En moet je jongeren met een aanleg voor depressie achter een computer zetten? Die computer als je persoonlijke maatje dat je dingen leert, zodat je je ouders niet meer nodig hebt. Het toetsenbord en scherm ter vervanging van warme aandacht? Omdat de zorg nou eenmaal betaalbaarder moet?

Ben ik – verpleegkundige van vlees en bloed – straks nog wel nodig? Of wellicht worden we in aantal verder teruggedrongen. Eén pleeg voor alle spuiten en infusen en voor de rest druk je op een po-knop en gaat je bed hygiënisch open. Als je je er een beetje verlaten door voelt, dan druk je op je serious game-controller. En als je daar te oud voor wordt, is er de link naar happy games. De hand op je been voel je niet meer. Heb je dan waarschijnlijk ook gewoon niet meer nodig.

Prachtig. Alle ouderen blij en geactiveerd. Geen depressieve jongere meer, achter een computer. En perfecte zelfzorg, want van een computer nemen we de tips ten aanzien van niet roken of drugsgebruiken wél aan. De hele wereld beter; geen verpleegkundige meer nodig. Da's nog eens een zorginnovatie!

> The Great Flu

> Grip leert kinderen diabeteszelfzorg

Gerelateerde tags

2 reacties

  • Kim Bul

    Ik denk inderdaad dat de discussie niet moet zijn of verpleegkundigen en andere medici straks nog wel nodig zijn maar belangrijk is dat er gedegen onderzoek wordt uitgevoerd naar serious games voor ouderen maar ook kinderen en jongeren. De huidige reviews laten namelijk zien dat het aanbod van serious games (of gamified toepassingen) in opkomst is maar nog niet vaak middels een gerandomiseerde of geoontroleerde studie is onderzocht. Wij zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van een serious game voor jongeren met autismeproblematiek om de transitie van basis- naar voortgezet onderwijs te ondersteunen. Niet alleen omdat deze manier van aanvullende behandeling de betrokkenheid en motivatie verhoogd maar ook omdat het aansluit bij de behoeften van de doelgroep en er eerste indicaties zijn dat dergelijke methode werkt.

  • Ada ter Maten

    De computerspelletjes hebben een positieve invloed op de stemming en gedrag van ouderen met dementie, daarom is hier onderzoek naar gedaan. Ook in een blog moet je goed citeren uit je bronnen. Dat de verpleegkunde delen van hun domein 'weggeven' (bijv. agogisch medewerkers die terminale zorg bieden aan mensen aan een verstandelijke beperking omdat wij te medisch zouden zijn), lijkt me een ernstiger tekortkoming van de beroepsgroep dan iemand laten sjoelen op een Ipad. Natuurlijk zijn wij harder nodig dan ooit. 

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden