Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Kwaliteit van zorg bij hartpatiënt wisselt sterk

De kwaliteit van behandeling van mensen met hartproblemen verschilt per ziekenhuis enorm. Ook zijn er grote verschillen in de behandeling en begeleiding op zich.

Dat schrijven medewerkers van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in het vakblad Medisch Contact dat vandaag verschijnt. Ze willen dat er meer eenheid in behandeling komt.

Geen zin
Het gebeurt volgens de inspectie dat cardiologen geen zin hebben hun patiënten af te staan aan een zogenoemde hartfalenpoli. Op deze speciale afdeling kunnen hartpatiënten terecht voor routinebegeleiding en behandeling. Naar de mening van de inspectie kan het dus zo zijn dat de patiënt door de onwil van een specialist belangrijke zorg misloopt. Ook komt het voor dat een specialist geen contact heeft met de huisarts over patiënten, zegt de IGZ.

Werkwijze
Daarbij zijn er grote verschillen in werkwijze tussen de hartfalenpoli's onderling, constateren de IGZ-medewerkers in het artikel.
Zo laat het ene ziekenhuis een zogenoemde hartfalenverpleegkundige patiënten helpen, maar schakelt een ander thuiszorg in voor de dagelijkse zorg en begeleiding. In het ene ziekenhuis mag een verpleegkundige zelf medicijnen voorschrijven en onderzoek doen, terwijl een ander ziekenhuis dat niet toestaat.

Goede voorbeelden
De inspectie vindt dat ziekenhuizen meer van elkaar moeten leren en de goede voorbeelden moeten overnemen.


Redactie Nursing

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden