Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Ziekenhuis-campagne volledig misplaatst'

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen is gisteren 22 mei een grote landelijke campagne gestart om het imago van de zorg te verbeteren. Niet iedereen is blij met die campagne...
'Ziekenhuis-campagne volledig misplaatst'

 
De 87 deelnemende ziekenhuizen dragen de kosten van de imagocampagne, jaarlijks 10.000 euro per instelling, gezamenlijk. Volgens universitair docent Martin Buijsen is dat geld verkeerd besteed en is de campagne volledig misplaatst. Dit liet hij onlangs weten in het Financieel Dagblad.
 
Gebrek aan waardering
Het geld dat de NVZ in de campagne steekt, moet volgens hem juist aan klimaatverbetering op de werkvloer worden besteed. 'Het gebrek aan waardering en tevredenheid van het zorgpersoneel is het werkelijke probleem, niet het imago', zegt hij in het FD. Een eerdere imagocampagne van V&VN, Sting en Actiz mikte bewust niet alleen op het imago. 'Juist dat werkklimaat aanpakken is belangrijk, bijvoorbeeld door meer inspraak voor verpleegkundigen', zegt Ruud Dirkse van V&VN.
 
Vertrouwen van patiënt
De NVZ benadrukt dat de campagne vooral gericht is op het terugwinnen van het patiëntenvertrouwen. Volgens de NVZ komen ziekenhuizen de laatste tijd voornamelijk in het nieuws door incidenten en fouten.
 

Redactie Nursing - Brenda Kluijver

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden