Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Poll: verpleegkundigen willen terug naar inservice

Bijna driekwart van de stemmers op een poll op Nursing.nl vindt dat het huidige onderwijs niet voldoet. Zij zouden de inservice-opleiding het liefst terugzien.
Poll: verpleegkundigen willen terug naar inservice

Op de stelling ‘Het huidige onderwijssysteem voldoet niet, laten we de inservice-opleidingen maar weer invoeren’ antwoordt bijna 75 procent van de stemmers ja. Een kwart van de stemmers geeft aan dat het huidige onderwijs beter kan, maar dat terug naar de inservice geen juiste oplossing is. Slechts drie procent van de stemmers is tevreden met het huidige onderwijs. Op de poll stemden 200 mensen.

Vanuit de praktijk
‘De zorg wordt steeds complexer, de verpleegkundige krijgt er steeds meer taken en verantwoordelijkheden bij. Maar de korte stageperiodes binnen het hbo-v en mbo-v bieden onvoldoende gelegenheid om de student hierop voor te bereiden’, zegt Maria Hulshof, verpleegkundige Interne Zorg in Meander Medisch Centrum Amersfoort in Nursing oktober. ‘Ook de kennis op gebied van anatomie en ziekteleer schiet bij studenten en pas-gediplomeerden tekort. Het voordeel van de inservice-opleiding is dat je het vak vanuit de praktijk leert. Je begint bij de basis en geleidelijk aan bouw je je vaardigheden uit.’

Verpleegtechnische handelingen
Ook wijkverpleekgundige Karin Wittens vindt dat het inservice-onderwijs beter aansluit op de praktijk. ‘Regelmatig krijgen wij een nieuwe collega die nog nooit een stoma heeft verzorgd of niet weet hoe ze moet katheteriseren. Die collega kan dan niet gelijk worden ingepland, maar moet eerst worden bijgeschoold. Tijdens het oude inservice onderwijs kregen we een apart boekje met een overzicht van alle verpleegtechnische handelingen die je aan het eind van je opleiding moest beheersen. Kwam een bepaalde handeling op jouw afdeling niet voor, dan maakte je een afspraak met een andere afdeling om daar te gaan oefenen.’

Niet terug naar inservice
Niet iedereen is voorstander van het terugkeren van de inservice-opleiding. ‘Een lerende omgeving vraagt om boventalligheid. Ik zou niet terugwillen naar een systeem waarin leerlingen of studenten worden ingezet als werknemers, zoals bij het oude inservice onderwijs het geval was’, zegt Desiree Bierlaagh, verpleegkundige en adviseur V&VN. ‘Bovendien is het een groot goed dat studenten de kans krijgen om binnen verschillende werkvelden ervaring op te doen. Die brede kennis is nodig om overstijgend te kunnen denken zowel transmuraal als op de eigen afdeling.’

Lees het hele artikel ‘Terug naar inservice’ in Nursing oktober.

Heb jij vragen over doorscholing? Lees dan de blogs van doorscholingscoach Helga op nursing.nl.


Door: redactie Nursing

Redactie Nursing.nl

5 reacties

  • no-profile-image

    Rob

    Beetje vreemd dat Nursing hier steeds weer op terug komt.Een achterhaald onderwerp wat niet leid tot verbetering en vernieuwing.
    Maria Hulshof van het Meanderziekenhuis vergeet even voor het gemak dat in de tijd van incerviceonderwijs het regelmatig voorkwam dat je in de late dienst met een eerste jaars op de afdeling stond, die wist ook niks van anatomie en ziekteleer mar stond wel als collega ingepland
    Als het in het onderwijs beter moet door meer theorie over anatomie en patalogie te geven dan moet dat daar veranderen.
    Martin heeft gelijk overstijgend denken ontstaat niet vanzelfsprekend. Daarnaast moet men ervaringen op verschillende afdelingen binnen een ziekenhuis ook niet overschatten. Afdelingen zijn in middelgrote ziekehuizen zo specialistisch geworden en aan veranderingen onderhevig dat verpleegkundige echt niet meer weten wat er op chirurgie gebeurd als ze al jaren op cardiologie werken.
    Jammer van Nursing, een gemiste kans zou ik zeggen om echt iets te berbeteren aan het huidige onderwijs.

  • no-profile-image

    Yolande

    Ik volg op dit moment het duale traject van de HBO-V. In mijn ogen een ideaal traject. Als ik straks klaar ben heb ik een jaar werkervaring op een interne afdeling en een jaar ervaring op een chirurgische afdeling. Op deze manier word ik breed opgeleid. De zelfstandigheid wordt steeds verder uitgebreid, in principe heb je na 3-4 maanden eigen patiënten. Ik kan het traject iedereen aanbevelen.

  • no-profile-image

    Esther

    eindelijk!!! na een overhaaste omslag van inservice naar "nog beter" in de jaren '90 proef ik eindelijk weer eens iets van de waardering die ik (2 maal inservice geschoold)nog steeds heb voor de oude opleiding. Door je 3 jaar te verdiepen in een werkveld is de kennis en achtergrond en last but not least ervaring zo veel groter dan na een aantal maanden. Liever de diepte in dan de breedte...ieder vakgebied zijn "specialisten".

  • no-profile-image

    Esther

    eindelijk!!! na een overhaaste omslag van inservice naar "nog beter" in de jaren '90 proef ik eindelijk weer eens iets van de waardering die ik (2 maal inservice geschoold)nog steeds heb voor de oude opleiding. Door je 3 jaar te verdiepen in een werkveld is de kennis en achtergrond en last but not least ervaring zo veel groter dan na een aantal maanden. Liever de diepte in dan de breedte...ieder vakgebied zijn "specialisten".

  • no-profile-image

    Martin

    De reacties van V&VN snap ik niet.
    'Een lerende omgeving vraagt om boventalligheid. Ik zou niet terugwillen naar een systeem waarin leerlingen of studenten worden ingezet als werknemers': Hoezo terugwillen? Bij het BBL en Duaal onderwijs is dit nu toch ook zo? Deze mensen hebben een leer-arbeidsovereenkomst en zijn naast leerling ook werknemer. Bovendien worden ze over het algemeen niet boventallig ingezet, integendeel. Daarbij betwijfel ik of een lerende omgeving per definitie om boventalligheid vraagt.
    'Bovendien is het een groot goed dat studenten de kans krijgen om binnen verschillende werkvelden ervaring op te doen': Er zijn heel veel leerlingen waarbij het aantal verschillende werkvelden heel beperkt blijft. En als ze al verschillende werkvelden zien dan zijn stageperiodes kort. Daarnaast is overstijgend denken een cognitieve vaardigheid die niet als vanzelfsprekend ontstaat door verschillende werkvelden te zien.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden