Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

‘Verpleegkundige moet met patiënt in gesprek na incident’

Verpleegkundigen en artsen moeten na een incident in openheid met familie en patiënt kunnen praten. Na een incident zou je met elkaar in gesprek moeten, als mens.
‘Verpleegkundige moet met patiënt in gesprek na incident’

Dat zegt Johan de Kruijf in de nieuwe TVZ. Zijn dochter Joyce Rebecca werd ruim twaalf jaar geleden slachtoffer van een verwijtbare verpleegkundige fout. De Kruijf schreef er een boek over, Artsen zijn ook maar mensen, dat onlangs is verschenen. In zijn boek pleit hij voor een andere aanpak na een medische misser.

Contact na verpleegkundige fout
De Kruijf heeft pas tien jaar na het incident weer contact gehad met medewerkers uit het ziekenhuis. Zij vertelden hem dat het incident met Joyce een enorme impact heeft gehad op de afdeling en op het ziekenhuis. ‘Misschien wel gelijkwaardig aan het verdriet en de onmacht die wij hebben ervaren als ouders. Rouw, verlies, acceptatie: dat hebben zij ook doorgemaakt. We hebben daar nooit iets van meegekregen’, vertelt hij in TVZ. ‘Ik vind dat artsen en verpleegkundigen na een incident in openheid met familie en patiënt moeten kunnen praten. Zo kun je erkennen wat de ander voelt, is er verbinding. Dat is zo belangrijk.’

Menselijk contact
De Kruijf vindt dat er na een medisch of verpleegkundig incident twee trajecten moeten starten: een menselijk traject en een juridisch traject. ‘Menselijk contact is zo belangrijk voor de verwerking bij alle partijen, een juridische strijd maakt het er niet beter op. Dat dringt al door bij sommige ziekenhuizen, maar er is nog veel te winnen. Praten, delen, samen kijken naar een oplossing. Dat zou het proces moeten zijn’,aldus De Kruijf in TVZ.

TVZ
Beeld: Arno Massee
Door: redactie Nursing, Marloes Oelen

Redactie Nursing.nl

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden