Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Verpleegkundigen, de patiënt hoort alles'

Bij de centrale balie van een afdeling in het ziekenhuis moet meer worden gelet op privacy, respect en professionaliteit bij hoorbare conversaties.
'Verpleegkundigen, de patiënt hoort alles'

Dat schrijven Gert Olthuis, onderzoeker van de Universiteit van Tilburg, en vier verpleegkundigen van het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg in de nieuwe TVZ, Tijdschrift voor Verpleegkundigen. Zij deden een kleinschalig onderzoek naar de interacties rond de centrale balie van een verpleegafdeling in een algemeen ziekenhuis. De verpleegkundigen observeerden de centrale balie korte tijd op verschillende tijdstippen vanuit wisselende patiëntenkamers. Hun observaties bevestigen wat ook al uit diverse onderzoeken naar voren komt: op een afdeling is het nauwelijks stil.

Privacy schenden
Naast het geluidsoverlast, deden de observerende verpleegkundigen een aantal opvallende constateringen. Zo hoorden ze regelmatig mededelingen die de privacy van patiënten en hun familie schenden, bijvoorbeeld over de bloedgegevens van patiënt L. of de ‘gezinsvoogd’ van patiënt X. Ook waren uitspraken verstaanbaar die niet passen bij menslievende zorg, in een situatie wordt een patiënt bijvoorbeeld ‘zo iemand’ genoemd. Tot slot waren er uitdrukkingen die onprofessioneel zijn, aldus de onderzoekers. Zo vraagt een arts zich bijvoorbeeld hardop af of een patiënt al op de hoogte is van de diagnose.

Verschillend perspectief
In TVZ schrijven Olthuis en de verpleegkundigen dat er sprake is van botsende logica’s. Aan de ene kant bestaat het perspectief van de zorgverleners die de balie beschouwen als een veilige ruimte om het werk te doen en te overleggen. Aan de andere kant het perspectief van de patiënt, wie te maken heeft met weinig momenten van rust en stilte en het overheersende geluid van werkzaamheden en onderlinge conversatie. Ook dreigt het gevaar dat de privacy van patiënten, een respectvolle benadering en betroken professionaliteit sneuvelen in de drukke interactie van alledag, zo schrijven de onderzoekers.

Adviezen voor verpleegkundigen
Volgens Olthuis en de verpleegkundigen moet er op een andere manier naar collegiale interactie rond de centrale balie van een afdeling moet worden gekeken. Daarvoor geven zij de volgende adviezen:
- De balie is geen plek voor lange overdachten of uitgebreid werkoverleg. Indien nodig op die locatie moet dat kort en bondig zijn.
- De balie is geen plek om privacygevoelige informatie uit te wisselen.
- De werkzaamheden die achter de balie thuis horen (telefoneren, ponsen, patiënten te woord staan etc.) vragen om een uitvoering waarbij medewerkers zich bewust zijn van (niet-zichtbare) patiënten op nabij gelegen kamers.

Lees ook het artikel over geluidsoverlast in de nacht > ‘Verpleegkundige zorg voor betere nachtrust patiënt’

TVZ
Door: redactie Nursing, Marloes Oelen


Meer Nursing

Vacatures in je mailbox
Ben jij toe aan een nieuwe job of wil jij weten welke vacatures er zijn in jouw vakgebied? Meld je dan aan voor de vacature-nieuwsbrief.





Dossier Carrière
Sollicitatietips op een rij, do's en don'ts tijdens je functioneringsgesprek en het laatste carrière nieuws vind je in het dossier Carrière...





NursingBanen

Op zoek naar een nieuwe baan? Op NursingBanen vind je de leukste vacatures.
Neem een kijkje op NursingBanen.nl


Redactie Nursing.nl

3 reacties

  • no-profile-image

    M.

    Er zijn nou eenmaal dingen die achter gesloten deuren besproken zouden moeten worden. Aangezien we die ruimtes in ons nieuwe ziekenhuis nauwelijks meer hebben (behalve de een-persoonskamers voor de patienten) is er geen mogelijkheid om ergens je gal te spuien (wat toch soms echt wel nodig is wil je dit werk volhouden). Wij hebben nauwelijks nog voldoende ruimte en privacy over om ons werk over te dragen zonder dat de hele afdeling daar getuige van is omdat alles open is.

  • no-profile-image

    rodger vanhaverbeke

    hallo,
    ik ben 3 januari geopereerd van spataderen in daghospitaal en ik kreeg een kamer recht tegenover de afdelingskeuken.... wat ik daar allemaal opgevangen heb over patiënte, collegae, enz.... niet te geloven...
    Ik heb de laatste 10 jaar van m'n loopbaan gewerkt als hoofd van een palliatieve zorgeenheid en alle deuren waren dicht... en dit is zoals het hoort...
    De balie dient volgens mij alleen voor korte mededelingen , vragen en antwwoorden aan collegae, patiënten en familie en al de rest dient te gebeuren in een gesloten dienstlokaal.
    Hetzelfde voor het mededelen van moeilijke zaken aan de patiënt (bvb. waarheidsmededeling) niet op de kamer aub. en zeker niet op een vier -of tweepersoonskamer, kan gewoon niet, waar is de prive van de patiënt,ik vind dat daar veel te weinig op gehamerd wordt tijdens de opleiding en sommige ziekenhuispersoneelsleden zijn zeer slordig in het omgaan met privé-zaken van patiënten... ook ivm de papiermolen... dossiers zitten bijna nergens achter slot.
    Mijn dochter werd geopereerd en ik kwam de kamer binnen post-op en gans haar dossier lag open en bloot op de vensterbank naar aanleiding van een vraag naae blaasretentie....ik kon mijn ogen de kost geven... dit vond ik echt over de streep...maar ja alles moet snel gaan en men legt al vlug iets uit zijn handen soms met onaangeneme gevolgen....
    Balies zouden volledig moeten afgesloten zijn van de gang, want glas laat ook geluid door...
    en in sommige balies zie je hoe men op de afdeling werkt, vuile koffie-tassen, lege waterglazen, infusen, medicatie-bekers, labo-aanvragen,enz.... liggen daar meestal zo door elkaar....spreek van 41 jaar ervaring...

  • no-profile-image

    peer99

    Waarom zou gedrag de oorzaak zijn?
    Het begrip, de positie en de bouw van een centrale balie is verkeerd. Kortom technisch en organisatorisch oorzaak.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden