Aanvraag hulpmiddelen wijk wordt soepeler

Hulpmiddelen aanvragen in de wijkverpleging is een crime. Een werkgroep van wijkverpleegkundigen en zorgverzekeraars gaat kijken hoe de procedure simpeler kan.
verpleegkundige hulpmiddelken
Wijkverpleegkundige Maaike Rumpt: 'Het ergste is het gebrek aan vertrouwen in onze deskundigheid'

Het aanvragen van hulpmiddelen is onnodig omslachtig en een terugkerende ergernis, zegt wijkverpleegkundige Maaike Rumpt. Zij maakt deel uit van een nieuwe werkgroep die de knelpunten bij het aanvragen van hulpmiddelen probeert op te lossen.

Tijdens de schrapsessies kwam het aanvragen van hulpmiddelen als een belangrijk knelpunt naar voren, zegt ze. ‘We hebben toen een vervolgafspraak gemaakt bij Zorgverzekeraars Nederland.’ Vorige week kwam een groep wijkverpleegkundigen en zorgverzekeraars in Zeist bij elkaar om na te denken over oplossingen, meldt beroepsvereniging  V&VN.

Machtiging

‘De vele administratieve handelingen, zoals het overleggen van decubitusscorelijsten maken het aanvragen omslachtig’, zegt Rumpt. ‘Voor elke aanvraag moeten we eerst bij de huisarts aan machtiging vragen. Terwijl het om verpleegkundig hulpmiddelen gaat die wij heel goed zelf kunnen indiceren. De huisarts vertrouwt in de regel ook op onze deskundigheid. Het lastige is bovendien dat de procedure per aanvraag verschilt, omdat elke zorgverzekeraar zijn eigen reglement voor hulpmiddelen heeft.’

De werkgroep heeft de volgende lijst met knelpunten opgesteld:

  • ict-ondersteuning onvoldoende
  • materialen (zoals wondmaterialen) kunnen niet op maat besteld
  • te grote verpakkingen, onnodige verspilling (bijv voor wondzorg) en beperkingen in hoeveelheden
  • bij leveranciers van hulpmiddelen discussies over rechtmatigheid, lange vragenlijsten
  • gemotiveerd afwijken van standaard materiaalgebruik moeizaam (bijv een verbandmiddel waarvan de wijkvpk zeker weet dat die goed is voor de wond en waardoor de wond sneller dicht is en dus de zorg gestopt kan worden, maar iets duurder is dan de standaard)
  • preventieve zorg geen reden voor vergoeding
  • verplichte handtekening van huisarts altijd nodig (machtiging) en geen eenduidige eisen daarvoor
  • spoedaanvragen moeizaam (bijv bij terminale patiënt)
  • bij verplaatsen van zorg van ziekenhuis naar thuis, vallen bepaalde hulpmiddelen onder medisch specialistische zorg en is de aanvraagprocedure onduidelijk
  • materialen na overlijden van cliënt nageleverd en niet meer teruggenomen

 

De werkgroep gaat zich de komende maanden beraden over oplossingen en probeert een overkoepelend beleid op te stellen dat voor alle zorgverzekeraars en in alle regio’s geldt. Zo wordt bekeken welke alternatieven er zijn voor de machtiging van de huisarts. Een belangrijk verbeterpunt is de digitale ondersteuning. ‘Het ideaal is rechtstreeks vanuit het digitale dossier (ECD) bestellen, waarbij de machtiging automatisch geregeld is’, zegt Rumpt. Voor de zomer komt de werkgroep met oplossingen.

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Wat dachten jullie over het aanvragen voor een vergoeding voor de client van een hulpmiddel om zelfstandig zijn steunkousen aan en uit te krijgen. De client heeft recht op een vergoeding via de zorgverzekering van een hulpmiddel mits hij of zij hierdoor geen thuiszorg meer nodig heeft. Je moet hier tig formulieren voor regelen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.