Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Blog Barbara: ‘Stop eens met die algemene vraag “Hoe gaat het met…?”’

Artsen die de zaal oplopen en lukraak een heel algemene vraag over een patiënt stellen. Medium care verpleegkundige Barbara vindt daar wat van!
Arts, verpleegkundige en patiënt.
Als artsen duidelijk zijn over wat ze willen weten over een patiënt op zaal, dan verloopt het gesprek met de verpleegkundige een stuk sneller. (Foto Arno Massee)

Er komt een voor mij onbekende arts de medium care binnengelopen, die in het algemeen vraagt ‘Wie van jullie gaat er over mevrouw Duprie?’. Nog voordat ik antwoord kan geven, wijzen 2 collega’s mijn kant op. De arts doet een stap in mijn richting en vraagt: ‘Hoe gaat het met haar?’

Ik weet nog dat ik het vroeger Spaans benauwd kreeg van deze vraag. De radertjes in mijn hoofd draaiden dan op volle toeren om zo snel mogelijk met een kort en bondig, maar toch accuraat antwoord te komen.

Ondertussen probeerden mijn ogen een glimp op te vangen van het naambordje op de doktersjas. Hopend op een specialisme dat me richting kon geven. Maar waarom hangen die dingen zo vaak onleesbaar ondersteboven? Ik wilde zo graag goed beslagen ten ijs komen. En blijkbaar vond ik ook dat ik alle artsen in het ziekenhuis moest kennen.

Ik hoor nog regelmatig een collega een hele spreekbeurt houden tegen een arts die vraagt hoe het met de patiënt gaat. Zo van ‘Hier heb je de hele casus. Pik er maar uit wat voor jou van belang is dokter.’

Het is zo zonde van de tijd. Van zowel de verpleegkundige als van de arts. Zinloze informatieoverdracht. Sommige patiënten hebben wel 3 of 4 artsen van verschillende specialismen op een dag aan hun bed. En allemaal stellen ze die ene, open en nietszeggende hoe-gaat-het-vraag.

Hoe geweldig het ook zou zijn als elke arts geïnteresseerd was in de héle patiënt, toch is deze in stukjes verdeeld. Buik, hoofd, hart, nieren of longen? Voor alles een aparte dokter. En allemaal vragen ze hoe het met de patiënt gaat.

Samen met de hoofdbehandelaar hebben wij als taak om al die stukjes aan elkaar te plakken en er weer één geheel van te maken. De tijd van de blindedarm op kamer 14 is hopelijk allang verleden tijd.

Tegenwoordig pak ik het anders aan. Soms vind ik het leuk om op een te open vraag alleen maar ‘goed’ te antwoorden. Eventjes de dokter plagen. Maar mijn standaard reactie is: ‘Dat is wel een héél algemene vraag. Wat wil je specifiek weten?’ Het scheelt je een hoop gepraat. En het voorkomt dat je in geuren en kleuren het defecatiepatroon van je patiënt uit de doeken doet tegen de cardioloog die alleen maar in consult is geroepen voor atriumfibrilleren.

Kortom, een oproepje aan alle artsen die voor een visite of consult op de afdeling komen: stel je alsjeblieft eerst even voor en vertel de verpleegkundige voor welk specialisme je komt. Grote kans dat je dan de antwoorden krijgt die je wilt. En ook een oproepje aan collega’s: durf gewoon de binnenwaaiende dokter te vragen naar de reden van zijn komst.

In haar vorige blog vertelt Barbara trots een nieuwtje: ‘3x raden wat mijn dochter wil worden!

3 REACTIES

  1. Een keer als leerling met avonddienst. Een mijnheer in pak zat te snuffelen in patiënten dossiers. Ik zei dat dit verboden was maar een gediplomeerde collega zei verschrikt dat dit doctor zo en zo was. Die doctor nam het voor mij op omdat ik niet wist wie hij was. Aan de andere kant, kan iemand ook in een witte jas staan te snuffelen en niemand vraagt wie hij is.

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.