Een rode loper maken voor een ziektebeeld: hoe pak je dat aan? Verpleegkundestudent Quinten vertelt hoe hij te werk gaat.
In het jaar hiervoor heb ik basishandelingen geleerd en bouwde ik praktijkervaring op als leerling-verpleegkundige in een verpleeghuis. Nu, na twee weken school heb ik al de ziektebeelden cva en diabetes mellitus uitgewerkt in de vorm van een rode loper. Een wat?!
Een rode loper in de zorg maken
Een rode loper in de zorg betekent: een a4-tje met 10 punten over een ziektebeeld, aandoening of stoornis.
1 Begripsbepaling
Om welke aandoening gaat het? Nederlandse naam, medische naam, eventuele andere benamingen (hoe heet de aandoening in de volksmond)
Wat houdt de aandoening kort gezegd in?
2 Verspreiding (epidemiologie)
Hoe vaak komt de aandoening voor?
Bij welke groepen komt de aandoening (vaker) voor, bijvoorbeeld bij mannen/vrouwen/kinderen/volwassenen/ouderen?
Komt de aandoening in bepaalde gebieden vaker voor?
3 Anatomie/fysiologie
Beschrijf kort de anatomie en fysiologie van deze aandoening
4 Oorzaken
Wat zijn oorzaken van de aandoening?
Wat zijn risicofactoren voor deze aandoening?
5 Symptomen
Welke symptomen komen voor bij deze aandoening?
6 Diagnose
Hoe wordt de diagnose gesteld?
Welke onderzoeken zijn daarvoor nodig en hoe worden die uitgevoerd?
7 Behandeling
Hoe kan deze aandoening behandeld worden?
Wat houdt die behandeling in? Denk aan medicamenteuze en niet-medicamenteuze behandeling
Bij medicatie: beschrijf de werking, bijwerkingen, medicatiegroep, indicaties en contra-indicaties, toediening
8 Beloop
Wat zijn de vooruitzichten voor een patiënt met deze aandoening? Is de aandoening acuut of chronisch, is er kans op genezing, zijn er risico’s op terugval?
9 Complicaties
Welke complicaties kunnen optreden bij dit ziektebeeld?
Welke complicaties kunnen optreden door de behandeling?
10 Verpleegkundige aandachtspunten
Welke verpleegkundige diagnosen komen vaak voor bij deze aandoening?
Welke verpleegkundige interventies passen hierbij?
Het ziektebeeld opzoeken
Ik zoek het ziektebeeld meestal op via schoolboeken, college’s, maar ook websites van patiëntenverenigingen en Nursing.
Voor een rode loper heb je veel informatie nodig en ik ben er dan ook intensief mee bezig. Want onder elk punt probeer ik een duidelijk verhaal neer te zetten met gebruik van anatomische begrippen. Zodat ik het later weer terug kan lezen als ik mijn kennis wil ophalen.
Uiteindelijk heb ik er dan ook veel tijd ingestoken. Maar dan heb je ook wat! Want ik weet nu best veel van cva en diabetes af. En je hebt dan ook wat anatomische begrippen bijgeleerd! Zo weet ik nu wat atherosclerose is, oftewel aderverkalking.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account