Het schijnt dat verpleegkundigen af en toe foutjes maken. Foutjes met medicijnen die mensen zowel in leven kunnen houden, als het leven flink zuur kunnen maken.
Krijgt meneer A pil 1 dan knapt hij daarvan op. Krijgt meneer B per ongeluk meneer A’s pil 1, dan daalt zijn tensie en bewustzijn en moet hij een nachtje op de intensive care verblijven.
Een behoorlijk heftig voorbeeld. Meestal hebben mensen van onze foutjes geen idee of in ieder geval geen klachten. Maar toch. Ik zou niet graag de patiënt zijn die het onjuiste pilletje doorslikt, omdat mijn verpleegkundige afgeleid was door een collega of patiënt.
Ik ben helemaal vóór veiligheid en tegen vermijdbare fouten. Daarom draag ik tegenwoordig bij het medicijncontroleren zo’n rood wegwerkersvestje, met achterop de tekst ‘Niet storen’. Ik overweeg zelfs het vestje te gaan dragen in mijn privésituatie. En als mensen dan iets van me willen, draai ik heb mijn rug toe en wijs als een scorende voetballer met mijn beide duimen naar mijn rugnummer: ‘Niet storen!’
Op mijn werk moet deze ietwat onvriendelijke tekst ertoe leiden dat collega’s, artsen, laboranten of patiënten zelf mij niet storen, als ik mij concentreer op sterktes en hoeveelheden van de medicijnen. En ja, het rode hesje valt zeker op. Men tikt mij jolig op mijn rug en vraagt: ‘Psst, waar is dat voor?’ Het werkt niet. Ik word er niet minder door gestoord in mijn pillenronde. Het tegendeel is zelfs een beetje waar: ik word er maar gestoord van.
En nu hebben we nog iets veiligheidsverbeterend nieuws. Een screeningsbundel voor kwetsbare ouderen. Met een paar anamnestische vragen achterhaal je of delier of ondervoeding dreigt en of patiënten valgevaarlijk zijn. Heel goed denk ik. Zo zien wij onheil van ver aankomen en vallen er geen kwetsbaren meer tussen netmazen door.
Maar mijn ervaren collega’s mopperen: moet dit nou echt? Kunnen we niet beter een praatje maken met een oudere, dan over ze na te denken in de teampost? Houden scorelijstjes en verpleegplannen de problemen buiten of doen verpleegkundigen dat?
Tja, het is een dilemma: moet je nou veel tijd steken in de afname van fouten of bij de patiënt hard werken aan het toenemen van kwaliteit?
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account