Campagne ‘Kijk op Diabetes’ succesvol

De campagne ‘Kijk op Diabetes’ wordt wegens succes verlengd. Na het eerste jaar van de campagne kunnen veel mensen het eigen risico op het krijgen van diabetes type 2 beter inschatten.
Campagne ‘Kijk op Diabetes’ succesvol

 

Daardoor zijn zij meer gemotiveerd om te werken aan een gezondere leefstijl. De campagne is vooral geslaagd omdat mensen die een extra verhoogd risico lopen op diabetes goed bereikt zijn. Het gaat daarbij onder meer om mensen van Turkse, Marokkaanse en Hindoestaanse afkomst.

 

Verhoogd risico

‘Kijk op Diabetes’ richt zich op de 3,2 miljoen mensen in Nederland van 45 jaar en ouder die een verhoogd risico lopen op diabetes. Via de campagne worden zij gestimuleerd de wetenschappelijk onderbouwde Diabetes Risicotest te doen. Als uit de test blijkt dat er sprake is van een verhoogd risico op diabetes, krijgt men het advies naar de huisarts te gaan voor een diagnose. Ook krijgt men gerichte adviezen voor een gezondere leefstijl. De verandering van leefstijl is noodzakelijk omdat daarmee diabetes type 2 mogelijk voorkomen kan worden.

 

Veel mensen opgespoord

Via de risicotest zijn tienduizenden mensen opgespoord met diabetes of een voorstadium daarvan. Sinds de start vorig jaar april zijn er circa 1 miljoen schriftelijke testen verspreid via apothekers en andere zorgverleners; de digitale test op de campagnesite is zo’n 250.000 keer gedaan. ‘Kijk op Diabetes’ is een initiatief van het ministerie van VWS. De campagne wordt met drie jaar verlengd.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.