Comfortroom vermindert onrust bij dementie

Vincent van Gogh heeft voor haar cliënten met dementie een comfortroom geopend. Hier kunnen zij onder andere terecht bij onrust. Tijdschrift voor Verzorgenden belde met zorgmanager Annemiek de Wit: ‘Het geagiteerde gedrag is verminderd.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
comfortroom.jpg
De comfortroom is aangepast aan de cliënt

Hoe is het idee voor de comfortroom ontstaan?

‘We wilden iets bedenken voor onze cliënten met dementie en de gedragsproblemen die daarbij horen: dwalen, roepen,  angst of agitatieZónder gebruik te maken van oude methodes, zoals afzonderen, fixeren of medicatiegebruik. Dus legden we contact met hogeschool Fontys, met de vraag of hun studenten iets konden bedenken. Samen met hen hebben we de comfortroom bedacht. De financiering hiervan is mede mogelijk gemaakt door onder andere Rememberz.’

Wat ís een comfortroom?

‘Een kleine huiskamer waarin de cliënt alleen, of samen met  mantelzorger of verzorgende kan zitten. Door middel van foto’s op een beeldscherm, muziek en herkenbare geuren die bij de cliënt horen, wordt een sfeer gecreëerd die herkenning oproept. Hierdoor ontstaat een innerlijke rust bij de cliënt, waardoor hij kalmeert. Of het prikkelt juist tot activiteit. De informatie komt van familieleden en naasten, en is op een USB-stick  gezet. Op het beeldscherm wordt ook een venster getoond met het uitzicht wat de cliënt vroeger had.’

Video: verzorgenden noemen creatieve oplossingen om onrust bij dementie te verminderen. Bekijk video >>

Hoe reageren de cliënten?

‘We zijn nu drie weken bezig en nog volop in ontwikkeling, maar het effect is nu al merkbaar. Sommige cliënten vertellen altijd hetzelfde verhaal, of gebruiken steeds dezelfde woorden. Als ze in de comfortroom zitten, komen er opeens àndere verhalen tevoorschijn. Anderen glimlachen, en je ziet de ontspanning op hun gezicht. Cliënten kunnen in principe zo lang als ze willen in de comfortroom blijven, maar de meesten zijn er twintig minuten tot een half uur.’

Zijn de effecten erna ook merkbaar?

‘Jazeker. Het roepgedrag is minder en je ziet dat de cliënten minder onrust hebben. Anderen komen juist meer in beweging.’

Wat vinden verzorgenden ervan?

‘Verzorgenden zijn harde werkers, en de cliënt en het persoonlijk contact staan altijd voorop. Als er iets nieuws geïntroduceerd wordt, is een van de vragen: “Gaat me dit extra tijd kosten?” Nee dus, want met één druk op de knop is de comfortroom actief.’

Verzorgende Simone bedacht een lolly, waardoor mensen met dementie kalmer worden. Lees meer >> 

Maar als er geen mantelzorger is, moet de verzorgende erbij gaan zitten. Dat kost tijd…

‘Klopt, maar als een cliënt zo onrustig is, dat er bij wijze van spreken hand in hand begeleiding nodig is, dan gaat de verzorgende met liefde even in de comfortroom zitten. Daar wordt de cliënt meestal kalmer van, en daar doe je het uiteindelijk voor. Hierdoor vermindert ook de onrust binnen de afdeling, waardoor de werkdruk voor de verzorgenden afneemt. Een win-win situatie.’

En de lange termijn effecten?

‘Die gaat onze  verpleegkundig specialist samen met studenten van  Fontys onderzoeken. Dit onderzoek start in mei, en we verwachten de eerste resultaten in het najaar.’

Heeft jouw zorginstelling ook een creatieve manier om onrust bij dementie te verminderen? Stuur dan een mailtje naar redactie.tvv@bsl.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.