Onnodige klussen’ in de zorg: dit zijn ze

V&VN riep verpleegkundigen vorige week op om te stoppen met onnodige taken. Er kwam een stroom aan reacties los vol herkenbare, niet-patiëntgerelateerde klussen.   

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
klussen in de zorg
Voorraden bijhouden en controleren: verpleegkundige taak? (foto: Arno Massee)

In de strijd tegen het tekort aan verpleegkundigen en verzorgenden wil beroepsvereniging V&VN dat politiek en werkgevers eens luisteren naar de ideeën van de werkvloer om tijd te besparen. Uit een peiling van V&VN blijkt dat verpleegkundigen tijd willen besparen door te stoppen met onnodige huishoudelijke, facilitaire, logistieke en administratieve taken. Dat kan per direct meer tijd opleveren die je aan de patiënt kunt besteden, is het idee erachter. Onder #klussenindezorg kwam op Twitter vervolgens een heel aantal niet-vakinhoudelijke taken voorbij waar verpleegkundigen en verzorgenden zich aan storen, maar die ze toch dagelijks uitvoeren:

Diensten regelen bij een zieke collega
Vloeren dweilen
Apparatuur schoonmaken
Voorraden van de medicijnkast bijhouden en checken op houdbaarheid
Bedgordijnen vervangen
Materialen bestellen
Lakenpakketjes maken
Dienstenbord van volgende dag veranderen
Labformulieren invullen
De balie/receptie bemannen
Lampen vervangen
Po-spoeler reinigen
Patiëntenvervoer van en naar onderzoeken
Dienstenroosters maken
Boodschappen doen
Muren van cliëntenkamers in verpleeghuis witten
BSN-nummers checken
Bloemenvazen uitsoppen
Stoelen van bezoek terug op z’n plek sjouwen
Verpakkingsmateriaal verzamelen/afval scheiden
Afvoer ontstoppen
Rolstoelen soppen
Linnenkamer opruimen
Vuilnisbakken legen en zakken wegbrengen
Koffie-automaat doorspoelen en/of ontkalken
Gemeenschappelijke patiënten/cliëntenkoelkast bijhouden (datumstickers, houdbaarheid)

Kritischer zijn

De actie #klusssenindezorg is opgestart door verpleegkundige Barbara van Ede uit het UMC Utrecht. Zij denkt dat het in de aard van verpleegkundigen en verzorgenden ligt om allerlei klusjes ‘maar even’ op te pakken en gelijk in actie te komen. Met #klussenindezorg hoopt ze dat zij en haar collega’s kritischer durven zijn. Ze sluit daarmee aan bij de oproep van V&VN voor een noodplan om op de korte, maar ook lange termijn iets te doen aan het tekort aan verpleegkundigen en verzorgenden. Op social media geven veel verpleegkundigen en verzorgenden aan dat zij graag de helpenden weer terug zouden krijgen op hun werk.

8 REACTIES

  1. Het onderscheid tussen HBO- en MBO-opgeleide professionals is in ieder beroep terug te vinden. Niet om mensen meer of minder belangrijk te maken, maar om ‘klanten’ (patiënten, collega’s, andere disciplines) duidelijkheid te geven. Dus HBO-Verpleegkundigen zijn BN.

  2. Lees alle reacties
  3. Alleen muren witten heb ik niet gedaan, de rest allemaal wel. Werd vroeger allemaal aangemoedigd en oké bevonden. Lijkt me nu een mooi klusje voor de MBO-opgeleide professionals, de HBO-opgeleide professionals kunnen dan de klusjes in een Excelbestandje zetten en periodiek afvinken. Zo dragen we allemaal ons steentje bij om de zorg betaalbaar te houden.

  4. @Ad Beckeringh: wat bedoelt u met BN?.
    En natuurlijk is er een onderscheid bij disciplines in zorgtaken.

    Maar:
    Een aantal klussen die hier genoemd worden,een lamp op een belangrijke plaats vervangen, zijn gewoon sneller geregeld wanneer de afdeling dit zelf uitvoert.
    Wie van de afdeling deze taak dan uitvoert, kan op dat moment, in de overdracht, worden besloten.
    Er moet voor gewaakt worden, dat we geen klassenstrijd krijgen in niveau en het uitvoeren van taken die incidenteel, dus niet uitstelbaar door de afdeling zelf gedaan kunnen of moeten worden.
    Dit kan anders tot frustratie en onnodige spanningen onderling lijden, waar niemand bij gebaat is.

  5. Jeetje, wat heeft hbo of mbo er nu weer mee te maken?
    Sommige werkzaamheden horen we gewoon niet te doen in de zorg!
    Zoals de muren witten en alle vloeren stofzuigen en daarna dweilen. Ik heb het zelf een aantal jaar geleden ook gedaan helaas en de directeur vond dat ik en mijn collega’s dit zo goed deden, dat zij daarom de facilitaire dienst heeft ontslagen. Wij hadden geen tijd meer voor onze cliënten want onze afdeling moest gepoetst!! Badkamers elke dag van top tot teen schoonhouden, de ramen binnen en buiten lappen en zo verder.
    We werden hier ook echt op afgerekend.
    Ik en velen met mij zijn daar toen zo snel mogelijk weggegaan.
    Ik zal nooit meer zo iets accepteren. Mbo/ hbo of anders geschoold in de zorg, aub accepteer het inderdaad niet. Vecht voor ons beroep, sta voor ons beroep, uiteindelijk zorgen we allemaal en willen we allemaal hetzelfde! Tijd besteden aan onze cliënten!

  6. Niet alleen de client/patient is object van zorg, maar ook zijn omgeving. En daar begint het gebied grijs te worden.
    Op het moment dat de zorg voor die patient/client gaat lijden onder de overige zorg dient er aanvullende medewerkers gezocht te worden. Waar dat niet zo is kan je het ook zelf doen. Geen rare situaties waarbij verpleegkundigen/verzorgenden vanachter hun koffie zitten te kijken hoe anderen die taken opknappen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.