Escaperoom bepaalt of studenten verpleegkunde aangenomen worden

Hoe studenten verpleegkunde presteren in een escaperoom bepaalt deels of het Franciscus Gasthuis & Vlietland ze aanneemt. Ook verpleegkundigen die een traineeship volgen leren in de escaperoom.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Een escaperoom maken vereist concentratie en zorgvuldig overleg, zeker als de gezondheid van een patiënt bedreigd wordt...Foto Franciscus Gasthuis & Vlietland

Franciscus Gasthuis & Vlietland beoordeelt met de escaperoom zowel mbo- als hbo-studenten. Eerst vindt selectie plaats op basis van brief en CV, en studenten die door die procedure heenkomen maken in teams opdrachten in de escaperoom. Opleiders kijken in de kamer mee welke student voldoende verpleegkundige competenties heeft voor een werken/leren plek. Trainees krijgen de escaperoom tijdens een themaweek. Voor hen is dit geen selectiecriterium, maar een oefening om beter samen te werken en om het thema van die week beter in de vingers te krijgen.

Klinisch redeneren

In de escaperoom ligt een oefenpop, de patiënt. De belangrijkste vraag in de escaperoom is welk ziektebeeld bij deze zorgvrager hoort, zegt adviseur beroeps- en vervolgopleidingen Milda Verhulsdonk. ‘De deelnemers moeten dat ontdekken door klinisch redeneren en het SBAR-protocol te volgen. Ook testen we ze op hun kennis van hygiënisch werken en verpleegkundig rekenen. Elke juiste oplossing geeft ze een getal en zo kunnen ze de code vinden om te ontsnappen.’ Het niveau van de escaperoom wordt aangepast aan de opleiding: voor hbo-studenten is het ziektebeeld ingewikkelder dan voor mbo-studenten, net als de rekensom.

Eerst zelf klinisch redeneren oefenen? Lees dan dit Premium-artikel.

Betere beoordeling

Dankzij de escaperoom kunnen opleiders beter beoordelen of een student bij het ziekenhuis past, zegt Verhulsdonk. ‘We zien een kandidaat een uur aan het werk, in een groep, zoals in de verpleegkundige praktijk. In een sollicitatiegesprek spreek je een student maar twintig minuten. En iemand kan wel zeggen dat hij goed kan samenwerken, maar in een escaperoom zien we of dat echt zo is.’

Initiatief nemen

Zoals gebruikelijk in een escaperoom moeten de puzzels binnen een uur opgelost worden, maar ook studenten die dat niet lukt maken kans op een opleidingsplek, zegt Verhulsdonk. ‘We willen vooral zien hoe kandidaten in de escaperoom de kennis die ze hebben toepassen. Welke keuzes maken ze, nemen ze voldoende initiatief, luisteren ze ook naar ideeën van anderen? We kiezen niet alleen studenten die de leiding nemen, ook een kandidaat die enthousiast een advies opvolgt kan een goede verpleegkundige worden.’

‘Uitstekend idee’

Verpleegkundige Patricia Kruik deed de escaperoom van Franciscus Gasthuis & Vlietland in juni toen ze nog verpleegkundig trainee interne geneeskunde was. Ze noemt de escaperoom heel leerzaam. ‘In onze groep begonnen we wat ongestructureerd aan de puzzels, maar naarmate de tijd vorderde ging de samenwerking steeds beter. En dan merk je dat goed klinisch redeneren alleen maar mogelijk is als je duidelijke afspraken maakt en elkaar informatie geeft. Uitstekend idee dus, zo’n escaperoom voor verpleegkundigen.’

Tips om te ontsnappen

Verhulsdonk en Kruik geven beiden één tip om op tijd uit de escaperoom te ontsnappen. ‘Ook al draait het om het oplossen van puzzels, net als in het verpleegkundige vak is het belangrijk alert te blijven op onverwachte situaties, zegt Verhulsdonk. Kruik: ‘Natuurlijk wil je weten welke klachten de patiënt in de kamer nu heeft. Maar je wilt vast ook meer over deze meneer of mevrouw weten, toch? Hoe zou je normaal gesproken uitzoeken wat een patiënt nodig heeft?’

Pitch

Als een student de escaperoom lastig vindt, krijgt hij of zij nog een kans de opleiders overtuigen: elke student die op basis van brief en CV wordt uitgekozen, doet ook een pitch. In ongeveer 5 minuten stelt de kandidaat zich voor, vertelt waar hij of zij goed in is en wat het ziekenhuis mist als de student hem/haar niet aanneemt, zegt Verhulsdonk. ‘Ook vragen we een visie op het vak van verpleegkundige. Hoe ziet de student de toekomst van het vak en hoe draagt de student daaraan bij?’ Pitchen kan bijvoorbeeld aan de hand van een flipover-presentatie of een filmpje. Twee personen beoordelen de pitch, zij stellen na afloop vragen en letten ook op het reflecterend vermogen van de student, zegt Verhulsdonk.

Bij de vorige selectieprocedure door Franciscus Gasthuis & Vlietland, eind 2018, werden uit ongeveer 65 sollicitatiebrieven 40 studenten uitgenodigd voor de escaperoom en de pitch. Uiteindelijk zijn 11 mensen aangenomen.

Steeds meer verpleegkundigen maken zelf een escaperoom. Lees over deze escaperoom over de vitaal bedreigde patiënt.

2 REACTIES

  1. Beste Henriëtte, bedankt voor je feedback. De kop en een zin suggereerden inderdaad het verkeerde beeld, het gaat om een werken/leren plek en dus is het woord opleidingsplek verkeerd gekozen, helaas is dat ook de meelezers niet opgevallen. Groeten vanaf mijn vakantieadres en fijne dagen gewenst.

  2. Lees alle reacties
  3. Wat een heerlijk artikel, geeft veel meer informatie dan je denkt! Ten eerste; in het Franciscus Gasthuis&Vlietland hebben ze lak aan de hygiëneregels, haar los en de middelste mevrouw heeft zelfs een horloge en armband om, kijk maar eens goed. Ten tweede vinden ze in het Franciscus het ook geen punt de patiënt half ontkleed plat op bed te leggen, dekens weggeslagen. Ben reuze benieuwd wat de casus was, dyspneu misschien? Ten derde; diversiteit, gemengde teams? Nou niet echt, allemaal blanke vrouwen in dezelfde leeftijdsklasse. En dat in Rotterdam eo. Oh ja, het stellen van een diagnose is exclusief voorbehouden aan en arts, om daar nu op te selecteren. Verder klopt de kop niet “Escaperoom bepaalt of studenten verpleegkunde opleidingsplek krijgen”, dekt de lading niet, het gaat om sollicitanten, die studenten hebben al een opleidingsplek, anders waren ze geen student en zowel in de tweede als in de vierde alinea wordt de functie van Milda Verhulsdonk gemeld, namelijk adviseur beroeps- en vervolgopleidingen en waarom is dat? Omdat de auteur gewoon een beetje lui is en geplakt en geknipt heeft en verder zijn artikel niet goed heeft na laten kijken, zoals zo’n beetje elk artikel in Nursing.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.