Extra waakzaamheid huidproblemen Stelara®

Het gebruik van ustekinumab (Stelara®) kan leiden tot ernstige huidproblemen zoals exfoliatieve dermatitis en extreme huidschilfering.
Extra waakzaamheid huidproblemen Stelara®

Dat meldt het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG).

Stelara® is een geneesmiddel voor de behandeling van matige tot ernstige plaque psoriasis en actieve arthritis psoriatica bij volwassen patiënten. Het wordt gebruikt als de response op andere therapieën en middelen onvoldoende is gebleken. ‘Hoewel het dus geen eerste keus middel is, kunnen verpleegkundigen te maken krijgen met patiënten die dit middel gebruiken en kunnen ze huidproblemen wel signaleren’, zegt Annemieke Horikx van geneesmiddelinformatiecentrum KNMP.

Dossier Medicatie

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over medicatie? Bekijk het dossier >>>

Waar let je op?

Stelara® kan leiden tot ernstige huidproblemen zoals exfoliatieve dermatitis en extreme huidschilfering. ‘Exfoliatieve dermatitis is wijdverspreid erytheem en schilfering van de huid veroorzaakt door bijvoorbeeld geneesmiddelen. Symptomen zijn jeuk, diffuus erytheem, en epidermale korstvorming. Verwijs bij een vermoeden door naar de arts of apotheker’, zegt Horikx.

In de nieuwsbrief die het CBG verstuurde aan artsen en apothekers adviseren zij om bij symptomen direct te stoppen met het gebruik van Stelara als er een verband met het middel wordt vermoed. Lees hier de brief die de fabrikant van het middel verstuurde naar apothekers en artsen >>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.