Onderzoekers van de Universiteit Maastricht en het University College Londen (UCL) hebben ontdekt welk gebied in de hersenen verantwoordelijk is voor de ‘cijfervariant’ van dyslexie.
Volgens de onderzoekers worden de rekenfouten gemaakt
aan de rechterachterkant van het hoofd, ofwel in de ‘rechter
pariëtaal kwab’
.
aan de rechterachterkant van het hoofd, ofwel in de ‘rechter
pariëtaal kwab’
.
Simpele rekensommetjes
Het gebied is geïdentificeerd
door mensen in een bepaalde scanner simpele rekensommetjes te laten maken. Het
actieve hersengebied lichtte op. Vervolgens kregen proefpersonen bijvoorbeeld
een kleine 2 en een grote 4 te zien of juist een grote 2 en een kleine 4. De
opdracht was het ‘fysiek grotere’ getal aan te wijzen en daarbij de eigenlijke
waarde van het cijfer te negeren.
Het gebied is geïdentificeerd
door mensen in een bepaalde scanner simpele rekensommetjes te laten maken. Het
actieve hersengebied lichtte op. Vervolgens kregen proefpersonen bijvoorbeeld
een kleine 2 en een grote 4 te zien of juist een grote 2 en een kleine 4. De
opdracht was het ‘fysiek grotere’ getal aan te wijzen en daarbij de eigenlijke
waarde van het cijfer te negeren.
Trager
Mensen met
dyscalculie, de cijfervariant van dyslexie,
deden dat beter dan ‘gezonde’ mensen; ze werden namelijk niet
gehinderd door de numerieke waarde van het getal, dat bij ‘gezonde’ mensen
automatisch meegewogen werd in het oordeel. Die verwarring maakte de ‘gezonde’
mensen trager. Maar toen bij ‘gezonde’ proefpersonen het verantwoordelijke
hersengebied kort werd uitgeschakeld door middel van TMS, Transcranial Magnetic
Stimulation, reageerden deze precies hetzelfde op de taak als mensen met
dyscalculie. Het
onderzoeksresultaat wordt binnenkort gepubliceerd in Current Biology
Mensen met
dyscalculie, de cijfervariant van dyslexie,
deden dat beter dan ‘gezonde’ mensen; ze werden namelijk niet
gehinderd door de numerieke waarde van het getal, dat bij ‘gezonde’ mensen
automatisch meegewogen werd in het oordeel. Die verwarring maakte de ‘gezonde’
mensen trager. Maar toen bij ‘gezonde’ proefpersonen het verantwoordelijke
hersengebied kort werd uitgeschakeld door middel van TMS, Transcranial Magnetic
Stimulation, reageerden deze precies hetzelfde op de taak als mensen met
dyscalculie. Het
onderzoeksresultaat wordt binnenkort gepubliceerd in Current Biology
.
Moeite met cijfers
Ongeveer 5 procent van de bevolking
heeft last van dyscalculie. Mensen met dyscalculie hebben moeite met cijfers.
Dat kan negatieve gevolgen hebben voor tellen, rekenen, klok kijken, met geld
omgaan, of zelfs het aanhouden van de juiste snelheid in een auto. Kinderen met
dyscalculie hebben vaak moeite het tempo op school bij te benen.
Ongeveer 5 procent van de bevolking
heeft last van dyscalculie. Mensen met dyscalculie hebben moeite met cijfers.
Dat kan negatieve gevolgen hebben voor tellen, rekenen, klok kijken, met geld
omgaan, of zelfs het aanhouden van de juiste snelheid in een auto. Kinderen met
dyscalculie hebben vaak moeite het tempo op school bij te benen.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account