Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hoe technologie de zorgverlener kan ondersteunen en ontlasten

De druk in de zorg neemt alsmaar toe, dit is iets waar iedere zorgverlener dagelijks tegenaan loopt. De eisen aan de kwaliteit van de gegeven zorg worden alsmaar hoger, gecombineerd met een constante administratieve werkdruk. Zeker in de afgelopen periode hebben we allemaal zelf kunnen ervaren wat er wel niet allemaal van zorgpersoneel gevraagd wordt. Het is daarom hoog tijd dat er zo goed mogelijk gebruik wordt gemaakt van technologie om zorgverleners te ondersteunen en ontlasten.

Er zijn verschillende manieren waarop technologie de zorgverlener van dienst kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan het bepalen of cliënten medische of andersoortige zorg nodig hebben. Dit wordt meestal gedaan door middel van fysieke looprondes, met name in de nacht – wat erg tijdrovend kan zijn. Daarnaast kan dit voor erg veel onrust zorgen bij de cliënt.
Hoe kan technologie hierbij helpen? Denk dan bijvoorbeeld aan slimme sensoren die proactief registreren hoe het met een cliënt gaat. Wanneer er een situatie ontstaat die voor de cliënt gevaarlijk is, dan krijgt de zorgverlener automatisch een melding hiervan. In plaats van dat de verpleegkundige afhankelijk is van wat opgemerkt wordt tijdens de loopronde, kan er nu gericht in actie worden gekomen wanneer het echt nodig is.
Daarnaast helpt dit natuurlijk niet alleen de zorgverlener met effectieve zorgverlening, de cliënt kan er daarnaast ook gerust op zijn dat hij de juiste zorg op het juiste moment krijgt. De verpleegkundige kan zo immers snel en gepast reageren op meerdere gevaarlijke situaties.

Wat voor soort gevaarlijke situaties hebben we het dan over vraag je je vast af? Denk daarbij aan cliënten die uit bed vallen, te lang op het toilet blijven zitten of die hun kamer verlaten en niet binnen een bepaalde periode terugkeren. Of bijvoorbeeld een cliënt die plotseling begint te roepen. Het is een greep uit de scenario’s waar een verpleegkundige eigenlijk zo snel mogelijk van op de hoogte moet zijn om zijn cliënt te kunnen ondersteunen.
Zoals in het eerdergenoemde voorbeeld beschreven, dit zou natuurlijk kunnen via reguliere looprondes. Maar het is veel effectiever als de zorgverlener onmiddellijk op de hoogte wordt gesteld als zijn cliënt uit bed valt, of als zijn cliënt ’s avonds de kamer verlaat en niet terugkeert. Er kan namelijk onmiddellijk een melding worden gegenereerd door deze slimme sensoren die dit allemaal detecteren en registreren, waardoor de zorgverlener onmiddellijk actie kan ondernemen. En beter nog; wat zou het een prettig gevoel geven voor zowel zorgverlener als client wanneer bijvoorbeeld een val voorspeld zou kunnen worden of dat de client hulp nodig heeft wanneer deze uit bed wil stappen?

Daarnaast is het mogelijk voor de zorgverlener om direct en op afstand in contact te treden met de cliënt die hulp nodig heeft. Opnieuw kijkend naar het voorbeeld van de looprondes, waar een verpleegkundige continue onderweg is om na te gaan of alles goed gaat, kan dit met slimme technologie makkelijker worden gemaakt. Denk hierbij aan een spreek-luisterverbinding tussen verpleegkundige en cliënt.
Stel je bijvoorbeeld voor dat een cliënt hard begint te roepen. Een slimme sensor kan dat automatisch opvangen en doormelden naar de zorgverlener, die direct en op afstand het gesprek aan kan gaan met de cliënt. Zo kan er razendsnel worden bepaald of de cliënt zorg nodig heeft en kan de zorgverlener opnieuw op het juiste moment de juiste zorg aanbieden.

Ouderenzorg, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg kunnen bijzonder intensief zijn voor zorgverleners. Met innovatieve oplossingen streven we ernaar om het werk voor personeel minder stressvol te maken. Personeel moet kunnen focussen op het verlenen van zorg, niet op het nalopen van valse meldingen en het schrijven van eindeloze rapporten. Innovaties zoals hierboven beschreven zorgen ervoor dat cliënten de zorg krijgen die ze nodig hebben en verdienen, en dat zorgverleners tijdens werk onnodige taken kunnen vermijden. Dit; uiteraard met in acht neming van zoveel mogelijk privacy voor de cliënt.

Resume

Marc van den Heuvel is Business Development Manager verantwoordelijk voor de zorgmarkt bij Hikvision Europe. Hij richt zich op innovatieve oplossingen die het werk voor zorgpersoneel minder stressvol en effectiever maken. Marc loopt al meerdere jaren mee binnen de zorg- (en) technologie sector en weet daarom precies op welke vlakken technologie de zorgverlener het beste kan ondersteunen. Hij is altijd op zoek naar vernieuwende oplossingen en gaat graag met iedereen in gesprek die hier een goed idee over heeft.

Over Hikvision

Sinds 2001 is Hikvision gegroeid van een fabrikant van één product naar de wereldleider in het ontwikkelen van beveiligingsproducten en -oplossingen. Onze innovatiekracht heeft altijd centraal gestaan in deze ontwikkeling, vanaf het vroege digitale tijdperk tot het intelligente tijdperk van nu. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van technologie, zoals kunstmatige intelligentie, cloud computing en de fusie van deep learning en multidimensionale perceptie, vormen de basis voor onze innovatieve oplossingen. Hikvision leidt de beveiligingsindustrie als een leverancier van IoT-apparaten met video als kerncompetentie. Nu brengen we onze innovatiekracht naar de zorgindustrie, waar we onze krachten bundelen met een ecosysteem van Technology Partners om oplossingen te bieden die volledig op maat zijn gemaakt voor de zorgsector.

Marc van den Heuvel

Contact: info.bnl@hikvision.com

https://www.hikvision.com/europe/solutions/solutions-by-industry/healthcare/

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.