Indicaties stellen in de coronacrisis: nieuw advies V&VN

Omdat indicaties stellen in de eigen omgeving van de cliënt nu lang niet altijd mogelijk is, komen V&VN en andere partijen met adviezen over indicatiestelling tijdens de coronacrisis.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto Arno Massee

Uitgangspunt is dat de verpleegkundige of andere zorgverlener zelf afweegt hoe indicatiestelling het beste kan plaatsvinden: wel met een gesprek in de eigen omgeving van de cliënt of via beeldbellen/telefonisch. De NZa heeft de beleidsregels rondom indicatiestelling verruimd.

De nieuwe adviezen op een rij:

  • Vraag bij het maken van de afspraak of de cliënt ziekteverschijnselen heeft die kunnen wijzen op Covid-19
  • Spreek af dat maximaal 1 naaste de cliënt ondersteunt bij het gesprek (uiteraard iemand zonder verschijnselen die wijzen op besmetting met het coronavirus)
  • Volg tijdens het gesprek altijd de richtlijnen van het RIVM
  • Later of met terugwerkende kracht indiceren is niet mogelijk
  • Wijzigt de zorginzet niet, dan mag de huidige indicatie verlengd worden, met maximaal 3 maanden
  • Na de coronacrisis is een huisbezoek nodig voor het toetsen van de verlenging
  • Bij achteruitgang van de cliënt en bij gewijzigde zorginzet is het weer aan de zorgverlener om te beoordelen of een gesprek bijvoorbeeld thuis kan of beter via beeldbellen
  • Uiteraard leg je alle afspraken en signalen van achteruitgang zoals altijd vast in het dossier

Nursing volgt de ontwikkelingen rondom het nieuwe coronavirus op de voet. Houd de liveblog in de gaten voor de nieuwste updates:

Liveblog #2: de laatste corona-informatie voor verpleegkundigen

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.