Interview: winnaar Anna Reynvaanprijs Erwin Ista

Erwin Ista is de winnaar van de Anna Reynvaanprijs. TvZ interviewde hem eerder over de cursus Leiderschap mentoring in verpleegkundig onderzoek. ‘Ik leerde te denken in kansen in plaats van bedreigingen.’
erwin.jpg
Foto: Levien Willemse

Naam: dr. Erwin Ista (43)
Functie: universitair docent, Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis
Onderzoekslijn: niet-medicamenteuze interventies bij kinderen om discomfort en delier te verminderen

Studie verplegingswetenschappen

‘Ik begon als kinderverpleegkundige. Voor mijn vervolgopleiding tot IC-kinderverpleegkundige maakte ik een scriptie over sedatie bij kinderen. Dat voedde de behoefte om meer onderzoek te doen. Waarom doen we als verpleegkundigen iets op een bepaalde manier? Is dat wel de beste manier? Zou het beter kunnen? Ik ben uiteindelijk verplegingswetenschappen gaan studeren. Mijn promotieonderzoek ging over sedatie en ontwenningsverschijnselen bij ernstig zieke kinderen en hoe je dat als verpleegkundige kunt  meten. Het onderzoek naar niet-medicamenteuze interventies bij kinderen om discomfort en delier te verminderen komt daaruit voort.’

Carrière als onderzoeker
‘Om aan deze leergang mee te doen, moest je een open sollicitatie sturen. Ik denk dat ik ben uitgekozen omdat ik heb laten zien dat ik in staat ben om kwalitatief goed onderzoek te doen. Uit mijn cv blijkt ook dat ik de potentie heb om een bijdrage te leveren om het verpleegkundig onderzoek in Nederland verder op de kaart te zetten. Dit programma biedt me de mogelijkheid om te ontdekken wat ik nodig heb om mijn carrière als onderzoeker te versterken en uit te bouwen.’

Belangrijkste leerpunten
‘Er wordt je gevraagd om na te denken over waar je nu staat en waar je naar toe wilt groeien met je onderzoek. In het begin vroeg ik me af of het thema ‘kinderen’ niet te beperkt is. Ook omdat het mogelijk moeilijker is om daar subsidies voor te krijgen dan bijvoorbeeld voor onderzoek naar ouderen. Ik ben er nu achter dat ik op de goede weg zit. Ik heb al zoveel kennis opgebouwd dat het zonde is om hier niet mee door te gaan. Daarnaast heb ik geleerd om niet in bedreigingen maar in kansen te denken. Een dergelijk thema is bijvoorbeeld ook maatschappelijk relevant te maken en te betrekken op een grotere groep. Zoals het effect dat de ziekte van kinderen op ouders kan hebben. Ook heb ik ontdekt dat het belangrijk is om een helder toekomstbeeld van het onderzoek te schetsen voor bijvoorbeeld collega’s. Als je zelf een duidelijke visie hebt over wat je wilt bereiken, kun je anderen meenemen in je dromen.’ 

Internationale mentor
‘Ik heb voor professor Theo van Achterberg gekozen. Hij is hoogleraar en hoofd van het Academisch Centrum voor Verpleeg- en Vroedkunde van de KU in Leuven. Ik had hem al eerder als coach gehad tijdens een fellowship implementatie-onderzoek dat ik vanuit ZonMw deed. Hij is de persoon die mij kan aanmoedigen en motiveren vanuit zijn expertise in verpleegkundig onderzoek en zijn uitgebreide netwerk.’

Effecten programma
‘Ik denk dat het nodig is om het verpleegkundig onderzoek verder uit te bouwen in Nederland. Als verpleegkundigen doen we vaak dingen waarvoor geen wetenschappelijk bewijs is of de implementatie ervan blijft achter. Ik hoop dat we als groep van twaalf kunnen bijdragen aan de versterking van het verpleegkundig onderzoek in Nederland. Je kent elkaar, je weet wat je aan elkaar hebt. Daardoor wordt het makkelijker om samen te werken en onze krachten te bundelen.’

Dit interview staat in TvZ, hét vakblad voor verpleegkundigen, gericht op onderzoek, opinie, beleid en management, altijd met een link naar de praktijk. 
Meer info over abonnement >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.