Dilemma: ‘Mijn collega krijgt steeds de vervelende diensten’

In ons verpleeghuis zijn we met zelfsturing begonnen. Ik merk dat bij het roosteren steeds dezelfde collega’s de vervelende diensten in hun schoenen geschoven krijgen. Volgens mij durven ze geen ‘nee’ te zeggen. Ik vind het niet eerlijk. Wat kan ik hier aan doen?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: Robin van Lonkhuijsen (ANP)

Karin Castelijn, trainer bij ‘Marieke Werkt‘: ‘Check eerst bij je collega of je voorgevoel klopt. Misschien vindt zij het wel prima hoe het nu gaat, en is er geen probleem. Hoor je van haar dat ze het inderdaad vervelend vindt, dan moet je het hier als team over hebben. Zet het op de agenda van vergaderingen, om het bespreekbaar te maken. Het is bij de bespreking belangrijk dat je niet blijft hangen in persoonlijke opvattingen, zoals: “Ja maar de andere collega’s hebben kinderen, dus die kunnen het niet oplossen”, maar zoek samen naar een oplossing. Als er geen oplossing is waar iedereen zich volledig in kan vinden, dan kun je bijvoorbeeld zoeken naar een besluit dat geen overwegend bezwaar heeft, oftewel: het heeft niet je eerste voorkeur, maar je bent er okay mee.

Als je wél overwegend bezwaar hebt, dan moet je ook een nieuwe oplossing aandragen. Dat is dan niet je eigen visie, maar een oplossing die de wensen van iedereen zoveel mogelijk tegemoet komt. Het kan handig zijn dat het team voor de bespreking een gespreksleider aanwijst. Het is wel belangrijk dat als dit een teamlid is, deze zijn eigen mening los kan koppelen van de discussie. En die het proces van besluitvorming een groepsproces laat zijn, en niet uiteindelijk zelf het heft in handen neemt om de knoop door te hakken. Ieders opvatting en mening kan er zijn en iedereen moet gehoord worden. Het gaat niet om de discussie of iets waar of niet waar is. Alles is waar, maar je moet daarbinnen tot werkbare afspraken komen. In principe is het de bedoeling dat het team door de zorginstelling voorbereid en getraind is om dit soort besluitvorming zelf te doen. Maar in sommige zorginstellingen gebeurt dit niet, en kunnen dit soort dilemma’s in het team heel lastig zijn.

Als je er als team niet uit komt, kun je je wenden tot een (team)coach, die door de zorginstelling is aangewezen. Is die er niet, dan kun je aan P&O of HR vragen hoe je ondersteuning kunt krijgen. Bijvoorbeeld in de vorm van een externe gespreksleider, of een coach van Marieke Werkt. Wij hebben diverse veranderprogramma’s die teams ondersteunen bij dilemma’s, of begeleiden bij de overgang naar zelfsturing.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.