Moet daar dan echt over gerapporteerd worden?’

Al die registraties in de wijkverpleging, we zijn het ondertussen meer dan beu, maar niet alle regels zijn even dwingend en soms kom je niet om een regel heen, maar kan het wel handiger. Verpleegkundigen kunnen dat nu zelf nalezen in een ‘factchecker’.
Wijkverpleging regeldruk

Registratielast is een hot item. Kenniscentrum Vilans ging te rade bij wijkverpleegkundigen en verzamelde de vragen die het sterkste bij ze leven. Op basis daarvan is de Factchecker Registraties Wijkverpleging gemaakt. De download laat zien of de registratie verplicht is, wat de achterliggende reden is en hoe je de last kunt beperken.

Rapporteren

Een vraag die leeft onder wijkverpleegkundigen is bijvoorbeeld: als de zorg is verleend in overeenstemming met het zorgplan, moet daar dan ook nog over gerapporteerd worden? Daar bestaat discussie over, zo staat te lezen in de Factchecker. Nuttig om te weten is dat sommige zorgaanbieders de afspraak maken met zorgverzekeraars om te werken volgens het principe zorgplan = realisatie = declaratie. Ofwel: je gaat ervan uit dat geïndiceerde zorg wordt uitgevoerd. Alleen als dat niét gebeurt, moet de reden daarvoor in de rapportage terug te vinden zijn. Andere vragen die voorbij komen, zijn onder meer het elke keer weer laten ondertekenen van het bijgestelde zorgplan, de vijfminutenregistratie en een handtekening van de huisarts bij de aanvraag van hulpmiddelen.

Top-5 ergernissen

V&VN stelde eind vorig jaar met de input van verpleegkundigen een top-5 van registratie-ergernissen samen:

  1. Op verschillende (digitale) plekken gegevens van de patiënt invoeren
  2. Gegevens invullen die niet relevant zijn voor de zorgvraag
  3. Twee keer invullen: op papier én online
  4. Ict-systemen die niet met elkaar communiceren
  5. Bij elke wijziging in het zorgplan een handtekening van de cliënt moeten vragen

Dubbele controle

Sommige registraties vinden de meeste verpleegkundigen als noodzakelijk, zoals de dubbele controle van risicovolle medicatie. Toch zien ze ook dit als registratielast. Doordat wijkverpleegkundigen vaak alleen werken, is dubbele controle namelijk lastig te realiseren. De Factchecker geeft een paar manieren om de dubbelcheck zonder fysieke collega uit te voeren: via een foto op je telefoon (in een beveiligde omgeving), een telefoontje naar een achterwacht of de mantelzorger of cliënt zelf de controle laten uitvoeren, mits zij geleerd zijn hoe ze dat moeten doen.

Zelf aan de slag?
Vilans heeft de gratis toolkit ‘Minder papier, meer tijd voor zorg’ gelanceerd. Deze probeert korte metten te maken met onnodige registraties in de intramurale zorg. Het is een soort spel waarmee je als team of organisatie onnodige registraties kunt opsporen en snel kunt terugdringen. Daar zijn ook bijeenkomsten rond georganiseerd. De eerstvolgende bijeenkomst ‘Minder papier, meer tijd voor zorg’ is 13 februari.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.