Top vijf registratie-ergernissen in de verpleging

De grootste registratie-ergernissen van verpleegkundigen: ze kwamen gisteren naar voren tijdens de actiedag ‘Meer zorg, minder papier’.
Registratie in de zorg
Verpleegkundigen voerden actie tegen teveel registratie in de zorg.

Op de actiedag van V&VN voerden verpleegkundigen in het hele land actie tegen de hoge registratielast in de zorg. Zij lieten een dag onnodige administratie liggen of voerden een keer geen logistieke of facilitaire zaken uit. Bij V&VN voerde het telefoonteam ruim 200 intensieve gesprekken met verpleegkundigen over wat registratie in de praktijk voor hen betekent. Meer dan 3.500 verpleegkundigen vertelden hun verhaal online en #meerzorgminderpapier was de hele dag trending op Twitter, met veel foto’s van deelnemende verpleegkundigen. De belangrijkste uitkomsten: bijna driekwart besteedt meer dan 25 procent van zijn of haar tijd aan registratie. Veertien procent van die taken heeft direct te maken met de patiënt; de rest niet. Vandaag gaat de beroepsorganisatie over de uitkomsten in gesprek met minister Hugo de Jonge van VWS.

Top 5 ergernissen

V&VN stelde gisteren met de input van verpleegkundigen een top 5 van registratie-ergernissen samen:

1. Op verschillende (digitale) plekken gegevens van de patiënt invoeren
2. Gegevens invullen die niet relevant zijn voor de zorgvraag
3. Twee keer invullen: op papier én online
4. Ict-systemen die niet met elkaar communiceren
5. Bij elke wijziging in het zorgplan een handtekening van de cliënt moeten vragen

Schrapsessies

Andere acties tegen de hoge registratielast en de personeelstekorten in de zorg duren nog voort. Zo heeft afgelopen zaterdag de eerste schrapsessie plaatsgevonden van de actiegroep Het Roer Moet Om, waarin zes zorgberoepen (waaronder verpleegkundigen) vertegenwoordigd zijn. Met elkaar screenen zij registratie- en administratieve taken die ze voortaan kunnen laten. Volgens de actiegroep besteden ziekenhuisverpleegkundigen veertig procent van hun werktijd aan administratie; onnodig veel, vindt de groep. Ook zij klagen over niet goed werkende, trage ict-systemen. De anonieme actiegroep Nederland Zonder Zorg is bezig met het voorbereiden van acties tegen de hoge werkdruk en het slechte imago van de zorg. Ook in de GGZ zijn acties op komst tegen de hoge registratiedruk.

2 REACTIES

  1. Tip; focus je op een actiepunt, dus overbodige lijstjes. Ga niet zitten klagen over de randvoorwaarden, punt 2,3 en 4 zijn namelijk randvoorwaarden. Als die goed zijn ga je dan wel akkoord? Nee toch, je voert primair strijd tegen overbodige registraties, hoe goed de ict ook verzorgd is.

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.